الاثنين، 16 فبراير 2009

فتافيت السكر 6

كما توقعت أحلام ما تزال لدى هدى العادات الشرقية شعرت أحلام بأنها على وشك الانهيار من كلمات هدى وصدمت صدمة لم تستطيع أن تدافع أحلام بأى كلمة فلم تكن أحلام على معرفة بأى دين سواء الإسلامي أو المسيحي فقط ما تعلمته في المسجد نهضت أحلام لتستعد للرحيل
أحلام : لما تحسي إن حبك ليا مش غلطة احتمال تلقينى لسه في انتظارك
هدى : أحلام حبي ليك مش غلطة بس أنا قولتلك رأى الدين بس أنا بحبك
أحلام : الحب الغلطة هيفضل يعذبك وضميرك مش هيكون مرتاح صدقيني كده أحسن وإحنا لسه في الأول
هدى أصبحت تبكى مع دموع أحلام التي تنزل بصمت وقفا الاثنان يبكيان بصمت وحدة على هروب الحب وأخرى على شعورها أن قلبها كسر بصدمة ، تركت أحلام حبيبتها هدى في صراع نفسي وديني داخلها لا تعرف ماذا تفعل هل تقتل شعورها بالذنب وهى التي تذهب إلى الكنيسة وتعترف وتتناسى الله من اجل قلبها ؟ هل تنسى قلبها وتطلب من الله أن يسامحها ؟

عاشت هدى شهر لا ترى أحلام ولكنها تموت في اليوم آلف مرة كانت تشعر أنها مقسمة كأجزاء صغيرة لا تستطيع أن تركز في عملها ولا دراستها نقص من وزنها الكثير من التفكير كانت تذهب هدى إلى العمارة التي تسكن بها أحلام وترها وهى تصعد إلى شقتها كانت هدى في صراع حتى قررت الذهاب إلى الكنيسة التي توجد في إحدى الولايات وكانت على علم إن هذه الكنيسة يشك في مصدقتيها ولكنها تريد أن تقتل ما بداخلها دخلت هدى إلى الكنيسة على استحياء وتقدمت وأدت الصلوات ثم التقت بالقسيس وسألته عن الحب والزواج فأباح لها هذا القس الزواج من فتاة واخبرها إن هذه الكنيسة تسمح بذلك ارتاحت هدى من كلمات القسيس على أنها تعلم إن هذه الكنيسة مجرد كنيسة ليس لها اى مذهب ولا يعترف بها ولكنها كانت في حاجة إلى أن تسمع ذلك لكي تعود إلى أحلام كانت تريد من يخدر ضميرها من يخبرها إن هذا حلال ومن بعدها ترمى عن أكتافها وزر ما تشعر بة من ذنب

طارت هدى إلى أحلام التي كانت تعانى هي الأخرى من فراق هدى ولكنها كانت نوعا ما متماسكة عن هدى التي كانت منهارة دق جرس الباب تقدمت أحلام ببطئ كأنها لا تريد أن تفتح الباب ولا تريد أي زائر فهي تشعر بعدم مبالاة في تصرفاتها فتحت الباب وجدت هدى أمامها
هدى : تتجوزيني
شعر أحلام انها دخلت فى حلم مرعب أية المجنونة إلا بتكلم دى
هدى : تتجوزيني
مازال الصمت من أحلام لا تعرف ماذا تقول
هدى : تتجوزينى في الكنيسة
أصاب أحلام الخرس النهائي لا تعلم من الفرحة بعودة هدى ولا من كلمات هدى التي لا تفهم منها شيء كيف ستتزوج في كنيسة وهى مسلمة كيف تتزوج من فتاة فهو يتم قانونيا فقط
هدى تمسك بكتف أحلام لتخرجها من صدمتها : هقول أخر مرة أحسن همشي تتجوزينى
أحلام اقرب إلى الذهول من الفرح : موفقة بس
قاطعتها هدى : من غير بس يوم الأربع الجاى هنتجوز
دخلت هدى إلى شقة أحلام ودار بينهم حوار ما حدث مع هدى في الكنيسة
أحلام : يعنى أنتي عايزة تقولى لربنا أنا مليش دعوة القسيس قالي يجوز وده رجل دين واعلم بكده أنا مليش ذنب وربنا هيغفر لكي هو دة إلا أنتي كنتي محتجاة
هدى : أرجوك كفاية أنا بحبك وعايزاكي وخلاص الحب مش غلطة وإلا بيني وبينك مش حرام

صمتت أحلام ولكن اهتز شيء داخلها هل خوفنا من الله يجعلنا نرمى بالمسئولية على غيرنا ونحن على علم بان الله سيحاسبنا نحن وليس غيرنا سيحاسب كل شخص على فعلته سيحاسب القسيس الذي حلل ذلك وسيحاسب هدى لأنها كانت تعلم إن هذه الكنيسة مشكوك في أمرها وعلى حبها وعلى الزواج لقد ذتي من أخطائك يا حبيبتي فبعد أن كان خطئك حبي فقط ستصبح حياتك أخطاء لا تنتهي

لم تقول أحلام لهدى كل ما بداخلها صمتت وتركت ما بداخلها لها ووافقت على الزواج من هدى في هذه الكنيسة التي اعتبرتها أحلام مجرد قاعة للأفراح تدعوا فيها أصدقائها وتحتفل بميلاد حبها على هدى

جاء اليوم الموعود واستعدت أحلام وهدى وتم الزفاف الذي حضرة اغلب أصدقاء أحلام فلم تكن لهدى أي صداقات في المجتمع الأمريكي وانتهى الحفل أفاقت هدى على صوت كابتن الطائرة يخبرهم فية لوصولهم الى مطار هونولولو الدولي .

هناك 19 تعليقًا:

غير معرف يقول...

بت انت مش مصليه عالنبي وانا نو كومنت بقى هااااا

غير معرف يقول...

رورو اية اية اية

علية الصلاة والسلام لا ونبى انتى عارفة وضعى وحالتى محتاجة كومنت اصل انا بجمع كومنتات

بس ورحمة جدتة ابويا مفهمتش تقصدى اية

هاااااااا

غير معرف يقول...

ميرسى حبيبى خالص على أهمامك .
بس المرة دى اكتر مرة أحترت لانى مش فاهمة هما كدة خلاص رايحين يقضوا شهر العسل .(خايفة اكون فاهمة غلط )

عايزة اسالك : هو لازم الحب يكون لية أخر ... يعنى اقصد لازم تكون مشاعرنا داخل اطار أجتماعى معين ...... طيب مأحنا في الحالتين بنحب ..!!!!!

أنا طبعا عارفة انك هتفهمى كلامى
انا مش ضد اي اطار دينى أو أجتماعى
لكن عايزة اقولك اننا لازم نفكر احنا عايزين اية ...

غير معرف يقول...

لأ مش عاجبني الجزء ده و مضطريه احرمك من كومنتاتي لأني حسيت انه مش واقعي الدنيا مش بسرعه كده و هدي دي بتستهبل و الكنيسه دي ما علينا لالالا مش عاجبني

غير معرف يقول...

دودو

احنا عايشين فى مجتمع يعنى هو الا بيسيطر علينا مهما عملنا ومهما رفضنا
الحب لمجرد الحب مش لازم يكون لية اطار


ارجوكوا براحة بس علينا لحد الاخر انا مش بكتب قصة بمعنها الحرفى انا بدات المقدمة دى كلها علشان الا هيحصل فى الا جاى

وهجوبك والله لو عايزة تعرفى وجهة نظرى بس بعد اخر جزءاستحملينى بس الاربع اجزاء الا جايين وهنتكلم للصبح

تحياتى

غير معرف يقول...

عزيزتى مثلية

اية دة انتى كدة ممكن تخلينى اتوقف والغى الا باقى وننزل بالنهاية على تتر القصة

عرفة ان نطيت وجريت وعارفة ان هدى استهبلت بس سبب الاستهبال انها كانت بتحب احلام اوى فاستعبطت فيها علشان تريح ضميرها بس جواها مهزوز مش عارفة صح ولا غلط

انا مش احسان عبد القدوس ولا يوسف ادريس بس انا عايزة اوصل لشئ واحد كملى بس معايا للاخر وهتعرفى قصدى

واوعدك لو مش عجباكى القصة هلغيها ونعمل وحدة تانية بس تكون تاليف عاشقة حبيبتى ومثلية تبحث عن ذاتها

غير معرف يقول...

دودو

مين فى الدنيا عارف هو عايز اية ممكن تقوليلى احلامك الا انتى رسماها جواكى وتقولى انا حققت كذا وكذا

عايزة اقولك ان احلام كانت عارفة عايزة اية ومحددة من البداية هى اية وعايزة اية

اما هدى متعرفيش هى استريت ولا ليزبين هى كانت عايزة شهادة الدكتوراة من الاول وانها تنزل مصر وترجع بشهادتها هدى انا بعتبرها هى اغلب الناس مش شرط يكون ليزبين

واحلام هى الحلم الا بتمنى يتحقق جوبت على بعض الا بتسالية بس اتمنى تستنى للاخر هتعرفى انا عايزة اوصل لشئ واحد ان احنا ..........

تحياتى

غير معرف يقول...

:)) ماشي وماله معاك اما اشوف اخرتها يا ستي

غير معرف يقول...

ههههههه موتيني ضحك يا قمر بس بجد الجزء ده معجبنيش تحسيه نظام كروته ويالله الا بعده
هو في كنايس زي كده يا بت موثوق وغير موثوق والجامع ده اصلي وده تقليد:)))
لا وهدى هتموت وتتجوز البت وهي اصلا جديده عالكار واحلام بتتعزز ويالله لما نشوف هنوصل لفين
المفارقه الغريبه بين مسيحيه مع احترامي وهم طبعا الاكثر تحررا وانفلاتا بالامور الدينيه وبين المسلمه الا هي مفروض تكون احرص بنقطه الحلال والحرام ولا عأساس ان دي جايه من مصر طازه لسا ومتحفظه والتانيه بامريكا ام الحريه
موني بلاش كروته ورحمه جده باباكي الغاليه لاحسن وربنا افك العداد واخلي ريم تمص دمك

قلتلك من اولها هاتي من الاخر وريحينا وريحي نفسك انجزي هاااا الجزء الاخير امتا؟
صباحك عسل يا البي

غير معرف يقول...

بت مين دودو بجد؟
متكونيش بتشتغلي نفسك؛))
انا بقيت اشك فيكي بصراحه
اشطه لو كانت دودو هي الا فبالي
ودمتم:)))

غير معرف يقول...

موني موني موني
قربي اوشوشك وشووشه:))
لامش كده اوي كده هنقع في مازق الشبهات؛) وانا يختشي مرتبته وجبانه وبخاف اه
ايون كده تمام وحافظي عالمسافات
هي البت حياتي مختفيه بانهي معمدانيه اقصد منبر يوووه اقصد حته مش بشوفها يعني منوره البلوج خالص وسايبه الجموع الغفيره بتتغزل بجمال سموك
بصي انا مش بوسوسلك لا سمح الله ولا بقومك عليها بس لو انا مكانك كنت لن اتردد وهطلق على طول اااه
ده اهمال وتسيب واهدار لثروتك الادبيه وبصراحه بقى ومن غير زعل البرستيج بقى بالنازل اوي وانت عارفه هاااا

سجلي عالنوته اربع كومنتات دول مش دين طبعا
دول على روح جده باباكي الغاليه الله يرحمها :))
امانه الفاتحه علي روحها

غير معرف يقول...

مسا الخير
بصي يا ستي انا عشان انجل والكزب حرام وبخاف من النار وعشان انت صديقة وعاوزة اشوفك متفردة كتاباتك
حقولك اني اندمجت جدا باول اربع اجزاء وعشتهم بس الجزء الخامس والسادس ماحسيتهم ابدا ومافيهم نفس كمية الدراما الي شفتها بالاول
وناطرة الجزء السابع

ودمتي بالف خير


واسمحيلي اقول للست رورو اتلمي اهو بقولك الا والله احرمك التدوين ها p:

غير معرف يقول...

بت يالمضة يارورو انا هنا على قلبكم طبعا بس انا مريضة شوية بس مستنية القصة دى تخلص وعلق برحتى بقا ههههههه
(: بمزاج وبعدين يابنتى انا بعلق فى مكان تانى على طول اصلى القصة دى مضمونة عندى يابت متابعة اناااااا هاااااااا

غير معرف يقول...

لزم طبعا يهبطو فى مطار هنولولو الدولى مينفعش غير المطار دة ويكون فى مدينة لالى لى لاحلام ههههههههه

غير معرف يقول...

بصوا بقى انا مش هرد على حد فيكم اصل يظهر انت انتوا هتستلمونى نقد وبقيتوا كلكم طارق الشناوى على رفيق الصبان مالكم اهدوا كدة وعموما عقابى ليكم القصيدة الا هصلبكم على بابها

غير معرف يقول...

انا وهى

هتموتى يا رورو وتعرفى مين دودو تصدقى عجبانى دودو والغموض الذى يشوبها

دودو زيدى فى دلالك وغموضك فانتى الصديقة الجميلة التى لا اعرفها

غير معرف يقول...

حبيبتى وحياتى

انتى كمان هتتريقى عليا مطار لولى الدولى ماضى يا هموتك استنى عليا

طيب حد يوحد الله ويقف يسندنى

برضة بعشقك انتى بقى قلبى وحياتى وعمرى ملكيش دعوة بعملية الصلب الا هتم

بعشقك يا حب عمرى

غير معرف يقول...

بالرااااحه ايوه كده واتسندي عليا يا البي ده انا اسندك واسند عيلتك وكل بلدك عشان خاطر عيونك وامتد للبلاد المجاوره كمان
انا والله مقصدتش نقد بهدف النقد بس فعلا المستوى نزل بالجزء ده ومن حقك علينا نقولك بس القصه على بعضها بصراحه لزيزه جدا جدا ده احنا قاعدين ومبحلقين بنستنا
انا شخصيا معنديش صبر ابدا
صباح الورد لاحلا قمر والز كتابه

غير معرف يقول...

رورو اختى الجميلة

ايوة كدة اسندينى ونبى ياشيخة بحق العشرة اسندى بس مش قوى مافيش حد بل ريقى بكلمة غيرك يخليكى ليا


وحياتك لما تقريها كلها هتعجبك بس انتى انصر اخاك ظالما او مظلوما لاخر قطرة