الخميس، 26 مارس 2009

زمن الحب يا حليم


يا سلام على عبد الحليم وزمن حليم إلا الناس فيه كانت بتحب براحة ومش وراها أي حاجة ولو مجاش الحب النهارده اهو نسبل في عنينا هيجي بكرة ولو حبيبي ساكن بعيد انقل في شقة قريبة جنبه وفيها آية كله حلو كله تمام وبدال قلبي دق يبقى عمرة ما هيدق إلا لحبيبي وخلاص أتقفل الباب

جَلَسَت والخوفُ بعينيها
تتأمَّلُ فنجاني المقلوب
قالت:
يا ولدي.. لا تَحزَن
فالحُبُّ عَليكَ هوَ المكتوب
يا ولدي،
قد ماتَ شهيداً
من ماتَ على دينِ المحبوب

يا سلام عليك يا حليم وأنت بتغني وتقول فاتت جنبنا هو طبعا قصده على حبيبة القلب دلوقتى فاتت جنبنا يا ترى مين سوسو ولا شوشو ولا نادية ولا فاديه ولا مين مهما كتير ربنا يكون في العون

ولا يسلام يسلام بقى على موعود مبقتش تتقال دلوقتى كل واحد ماشى مع وحدة ومربط مع التانية وفى وحدة على دكه الاحتياطي

ونيجى بقى للأغنية الجامدة بقى اى دمعة حزن لا لا لا هنجيب وقت للحزن منين يا حليم مخلاص مبقاش في وقت نضيعه في الحزن مش كفايا علينا حزن وهم الحياة هنحزن كمان في الحب يا عم كبر يا عم روق

ويا سلام على أغنية سى عبده أنا كل ما أقول التوبة يا عم توبة مين دة أنا قلبي مساكن الشيرتون للناس الهاى ومساكن زينهم للناس الباى المهم كله يتملى ويبقى تمام التمام

ليه بجد كل شيء في الحب ضاع ليه النهاردة ألقى إنسان بيحب وحدة وبعدها بأسبوع مع الثانية ومش مهم هي كمان محضرة لستة في واحد منتظر إشارة منها

فين الحب إلا لما الحبيب بيقول لحبيبته بحبك بيقولها وكل عروقه بتتنفض
فين الحب إلا بيسحب روحك وتحس انك موت واتحسبت ودخلت الجنة
فين الحب إلا كان فيه الأيد في الأيد إلا بتحضن والعين في العين إلا بتخبى الحبيب وتخاف علية بدون غرض

حتى زمان كانت الأشياء ليها طعم مش زمان أوى أحسن تفتكروني من حملة عرابي ولا من أيام النكسة أنا يا دوب من أيام الخديوي محمد على زمان كنت بحب اليوسفي أوى كنت بعشق ريحتة إلا أجمل من اى برفان وطعمه سكر لدرجة رهيبة دلوقتى بقى مر وناشف زى حياتنا إلا بقت مرة بطعم الحنضل

هناك 6 تعليقات:

قلب امراه يقول...

عزيزتي وصديقتي
الله على حليم واغاني حليم وهالزمن الجميل زمن الحب الحقيقي والشجن والعزاب والاهات وكل حاجه كان ليها طعم حقيقي . كل مره بكتشف انا بنتشارك بكتير حاجات متل العندليب كمان بنحب اغانيه وهالمعاني العميقه بكل كلمه وكل حرف .. ما تتعبيش روحك لو حتفضلي تدوري مية سنه مش حتلاقي زي حب زمان لان الحياه وهمومها ومشاكلها كه اتغير وكله زاد واتعقد اكتر .. الله على حليم لما كان بيقول جبار ... وبلاش عتاب .. وانا بقلك ده بوست جبار ورائع نسيتينا فيه البوست السابق .. اتمنالك دايما الحب يملا حياتك والاحزان تبعد عنك ولا تتعبي ابدا
ورح قول الي ميعجبكيش
دمتي بحب وخير دايما
دمتي

أخت البحر يقول...

السلام عليكم..كيفك بعدد قطرات الندى ومطر السحاب

بجد نقطة ضعفي حليم باشا..وعشان خاطر عيونه بكتب الكلام هذا لأني من عشاقه..
لكن خلينا نكون صريحين الحب موجود ومالوش زمن معين يعني إنتِ تتكلمي عن زمان ..طيب سؤال هو إنتِ كنت عايشة زمان أكيد ياكنتِ طفلة أو بعدك مجرد نطفة في علم الغيب!! طيب كيف عرفتي إن زمان كان في حب وإنتِ ماعشتي فيه او حتى شفتيه..إنشاءالله مايكون حكمك بالسمع أو من باب يقولون لأن ده بيكون مصيبة..

طيب مش في زمن حليم إنكتب الكلام ده..وحليم غناه..
كيف ياقلبي ترتضي طعنة الغدر في خشوع .. وتداري جحودها في رداء من الدموع..لست قلبي إنما أنت خنجر في الضلوع..

وإنكتب الكلام ده وبرضو عناه حليم ..
تخونوه..وعمره ماخانكم ولا اشتكى منكم
تبيعوه..وعمره ماباعكم ولا انشغل عنكم..قلبي ..ليه تخونوه
وعلى فكرة أنا بكتبلك الكلام ده وأنا بسمع تخونوه

عزيزتي بالبلدي كده يعني(الرك عالقلوب اللي ساكنة الضلوع..مش عالزمان..ولا المكان..) وسؤال محيرني هو إيه دخل اليوسفي بحليم والحب بالخديوي إسماعيل؟ ومعلش اصلي لسه ماشربتش الشاي..الشاي عندي كيييف

سلام يامش عسل :)

عاشقة حبيبتى يقول...

صديقى ريم

كل الاهات والحب موجود بس فى حب تك واى وحب بهدوء فى راحة بال احنا اصبحنا نعيش فى زمن اة مش آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه

اتمنالك الحب الصادق من كل قلبى

دومتى دومتى دومتى
بموت فيكى وربنا

عاشقة حبيبتى يقول...

اخت البحر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يارب تكونى بخير وبشكر الظروف الا خلتنى انزل بوست حليم علشان اطمن عليكى

اولا انا اعرف ناس عيشتهم عن قرب وعارفاهم وقريبين منى جدا من زمن حليم وبشوفهم بيحكوا عن الحب اذاى زمان

وعلى فكرة التاريخ يؤرخ ولا عايزة تفهمينى ان لازم اكون عشت الحملة الصليبية علشان اعرف كان فيها اية واسم القائد اية

وزى ما التاريخ عرفنا الماضى فهو كتب برضة عن الحب فى زمن حليم وبزمتك عمرك سمعتى فى هذاالقرن عن عنتر وعبلة ولا روميو وجوليت ولا احمد ومنى


و حليم غنى تخنوة وعمرة ماخنكم شوفى بقى شرين غنت وقالت اية اعتبرة قلب وراح والناس المجروحة قالت اعتبرة كلب وراح شوفتى الفرق

والبوست دة كان فى ذكرى حليم وتوديع الزمن الرقيق فى الحب ياستى هاتى اى فلم قديم واتفرجى وشوفى الفرق وعموما مش هزعلك لكل قاعدة شواذ وانا بعتبر نفس عاشقة الحب ومافيش بشر فى هذا الزمان يحمل قلبى العاشق


وانا بترحم على الزمان الا فات الا كان كل شئ لية طعم وزى ما اليوسفى طعمة اتغير بالمبيدات فالحب برضة اترش بضغوط مجتمع واتغير


وصحتين على قلبك ابعتيلى كاسة شاى

وسلام يا مش عسل

أخت البحر يقول...

أبشري من عيوني أعملك شاي بس توعديني تشربيه لأنه بيكون متعووووب عليه بمية الدهب لأن قلب العاشق اللي بيمشي فيه مش دم دا أكيد لازم يكون دهب والشاي اللي بيتعمله لازم يكون بمية الدهب.

وإنتي بتقولي إن قلبك العاشق مافيش بشر يحمله

أما أنا أقول بكل تواضع الحب وغروره :
قلبي للحب سفيره
أينما حل وارتحل
ينشر في القلوب شذى عبيره
وتبقى القلوب لنور طيفه أسيره
فهل رأيتم لمثله شبيها؟
ذاك هو قلبي
سيبقى دائماً أبداً للحب ..توأمه..عنوانه..بل وسفيره
هذا هو قلبي (أنا)
..تماماً كما قال الشاعر: أنا والحب توأمان خلقنا**وتلانا في العشق كل حبيب

أتمنى أكون قدرت أعبر بكلماتي البسيطة عن قلبي الغير بسيط

وأخيراً أتمنى كل الحب لكِ ولكل البشر..لأن الحياة بدون حب مالها طعم ولا معنى

وتحية ود لقلبكِ العاشق

رولا يقول...

وحشاني والبوست عسل مع اني مش معاكي بالا قلتيه

هرجع تاني اغلس عليكي بس حبيت اصبح يا قمر

كل الحب