الأحد، 19 أبريل 2009

جزيرة قوس قزح 3


ظلت الأمواج تحرك ياسمين وأميرة حتى أوصلتهم إلى شاطئ الجزيرة فقد كانت أميرة قد اقتربت من الشاطئ ولكن الإنهاك والتعب جعل أميرة لا تستطيع المقومة وتفقد وعيها استطاعت ياسمين أن تفوق ولكنها لا تشعر أين هي كلما تريد النهوض لا تستطيع حتى تمالكت وعيها واستيقظت ووجدت أميرة فاقدة الوعي بقربها اقتربت منها وأيقظتها

* أميرة اصحي
- إحنا فين
* تقريبا على الجزيرة إلا قولتى عليها
- أصل أنا تعبت ومعرفش حصل أية بعد كده
* طيب قومي نشوف مكان وكمان أنا بردانة جدا وبكرة جسمي وهو مبلول وكمان المياه مالحة جدا
- أكيد هنلاقى الهيلتون هنا هحجزلك مكان ونروح ناخد شاور ونستني الهليكوبتر إلا هتيجى تخدنا
* إنتي بتتريقى
- أمال أقولك أية بتقولي بردانة وعايزة شاور
* طيب هنعمل أية دلوقتى خلينا مكانا لحد النهار ميطلع وبعدها نقوم نشوف هنعمل أية

ظلت أميرة وياسمين على شاطئ الجزيرة حتى ظهر أول ضوء للنهار نظرت أميرة ونادت ياسمين بصى بسرعه
أية في أية
قوس قزح في السما شكله حلو أوى بحبة جدا
فعلا السما صافية والجو حلو أوى وشكله زى قوس النصر إحنا هنعمل أية دلوقتى ما فيش طيرات هتيجى ولا أية
مش عارفة عموما هنستنى ونشوف بس نشوف مكان نعرف نقعد فيه ، أكيد هيدورا علينا

قامتا وبدءوا يتجولون في الجزيرة كانت جزيرة صغيرة جدا لا يوجد بها غير أشجار جوز الهند والباباز أخذت أميرة واحدة وقامت بفتحها لتأكلها ونظرت لها ياسمين قالتها دة الفطار الغدا بقى هيكون جوز هند واحتمال اشو يلك خروف .

ظلوا يلفون في الجزيرة حتى وجدوا مكان شبيه بالكوخ قاموا بتنظيفه وقاموا بوضع بعض الأشجار المقطعة فيه حتى يستطيعوا النوم وسمعوا صوت طائرة قادم فجرى الاثنتين على الشاطئ ولكن قبل وصولهم كانت الطائرة تبتعد عن الجزيرة جلستا الاثنتان تبكيان

كانت ياسمين تتذكر ابنتاها وزوجها وتتمنى أن تعود إليهم وتعرف أن زوجها لو علم أنها ماتت فسوف ينهار وسوف يؤثر هذا على البنات وكانت أميرة تشتاق إلى خطيبها وأمها فهي وحيدة والديها وكان والدها متوفى ولم يكن لها غير أمها

بدأت أميرة وياسمين تعيشان على أمل أن تأتى طائرة لهم لتنقذهم ولكن مرت أيام وأسابيع على هذا الحال لا أمل في ذلك وكانتا بدئتا يتعودان على الحياة البدائية فقد استطاعوا أن يتكيفا بعد مضى شهر على الحياة الجديدة رغم الصعاب التي واجهتم في البداية كيفية توفير الطعام والماء وكيفية التأقلم على هذه الحياة كانت أيام تمر وياسمين تبكى بحرقة على بناتها واشتياقها لهم واشتياقها لزوجها الذي حرمت من دفئه كانت تفكر في ماذا يفعل زوجها فقد كانت له هي إلام والأخت والحبيبة والعشيقة ، وأميرة التي كانت تبكى أمها وماذا حدث لها وخطيبها إسلام الذي كانت تحبه بعشق .

كانت أميرة وياسمين يستيقظان في الصباح ويبدءان بجمع الطعام من الفاكهة التي توجد على الجزيرة ثم يظلان يتحدثان كل واحدة تحكى للأخرى عن حياتها حتى جاء اليوم الذي تغير فيه كل شيء في حيات ياسمين وأميرة .

هناك 23 تعليقًا:

فوبيا - سايكولاند يقول...

قمة التناقض فى مدونتك الله والرسول والدعاء والبسمله ثم ماذا ثم المثليه انا اعتقد اننى املك من الجنون مالايملكه غيرى ولكن كلما عشت فى هذه الحياه وجدت من يزاحمنى فى جنونى

فشكووول يقول...

انا بس اسجل حضورى والتعليق التانى احسن من ما فيش وبعدين اقرأ وارجع تانى اعلق فى الموضوع

فشكووول يقول...

حكايه حلوه والله واميره وياسمينه والواحد بيتخليهم كدا وهدومهم مقطعه وعاملين زى الناس بتوع العصر الحجرى ومش بيعرفوا يتكلموا وبنونوا وكل واحده ماسكه عصايه مدببه عشان تصطاد بيها الارانب ولا الاسماك وعمالين يخبطوا فى الحجاره عشان تعمل شراره وتولع النار.
والله حتبقى قصه حلوه
تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

فوبيا

اعتقد انى لست متناقضة بل الاخرين هم من يشعرون بذلك انا انسانة مسلمة اولا واخيرااحب الله ورسولة وكل مشكلتى انى ضد مجتمع فانا عاشقة والله لا يعاقب على الحب ماذا افعل فى قلبى


تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

استاذى فشكول

طيب بزمتك مش الجو حلو والواحد عايش كدة برحتة وعلى سجيتة بدون تصنع وشوكة وسكينة حياة بدائية تجنن بدون ما يلبس اى قناع


تحياتى ودائما انت عندى اول تعليق فوجودك عندى يشرفنى

dodo يقول...

عشوقتى بتهرجى انت ولا اية..... يا ماما يعنى جاية على اللحظة المهمه و تقطعى النور ...لا بجد انا تعبت منك يا بت انتى وشكلى مش هدخل اقرا الا كمان اسبوع لما ربنا يكرمنا وتخلصيها كلها علشان نفسيتى يا اختشى مش مستحملة........

باااى يا منمنتى....

رولا يقول...

صديقتي..العسوله موني
وحشتيييييني موت حبيت اجي ارمي السلام..واطمن عنك..

نايس ستوري..حاسه في احداث سخنه جايه بالسكه..
هرجع تاني انكش عليكي راس..

كل الحب يا عشوقه

إيمان قنديل يقول...

ياترى ياهل ترى أيه اللي جاي


فعلا جميله ومشوقه وأسلوبك سلس ورائع ويدخل القلب على طول

الأمير يقول...

السلام عليكم ..

اول زياره لى للمدونه
اتمنى تقبلها ..

بصراحه القصه جميله جداااا
بغض النظر عن الاخطاء الاملائيه

وبغض النظر ان مافيش وحوش هتاكلهم ولا حاجه
ولا هيموتوا من البرد والجوع او حتى الخوف

بس بصراحه القصه محتاجه شوية رسم للمشاهد اكتر من كده ... علشان القارىء يعيش بكل كيانه مع القصه
لدرجة انه يتفاجأ ان الجزء انتهى ..

والله انا بقول الكلام ده علشان عاوز القادم يكون اجمل ..

بجد مدونه جميله .. وجزاكم ربى خيرااا

تحياتى ..؛؛

عاشقة حبيبتى يقول...

دودو العسل

شوفى سربعتك دى الا مخليانى اكروت متهدى كدة مش عارفة امخمخ سبينى امخمخ علشان اطلعلك قصة من الفرن للمستهلك

دمتى بحب

عاشقة حبيبتى يقول...

اهلا بالقمر رورو

ارجعى انشى برحتك والاحداث السخنة جاية بس مولعة عليها النار ادعى تغلى علشان تشوفيها


بلاش تختفى كدة والله هعمل زيكم واختفى ومحدش احسن من حد

تقبلى قبلاتى

عاشقة حبيبتى يقول...

حبيبت قلبى غرام

اولا الصورة بتاعة البروفيل بتاعك الا قبل كدة كانت احلى لاسباب كتير منها ان كنت بحسك غرام من زمااااااااااااان مش عارفة كان فيها عبق الماضى وكنت بشوف فيها الفنانة مديحة كامل الا بحبها جدا

ثانيا بقى مرسى يا ست الكل على مرورك وكلامك الا يجنن

واحلى بوسة ليكى

عاشقة حبيبتى يقول...

الامير

حرام عليك يا امير الامراء دة انت مخلتش شئ فى القصة معجبكش وفى الاخر تقولى القصة جميلة

عموما انا مش كتب قصص اساسا انا عايزة اوصل فكرة فى صيغة قصة على المتلقى يشوفها بالاجواة

ومسالة الغلطات الاملائية انابراجع كتير جدا بس فى سعات الفاظ بتكتب بالعامية

عموما كل ملاحظاتك صح مش هقولك لا بس لان انا عايزة اوصل فكرة واعرف راى الناس فيها مش اكتر

تقبل تحياتى

إيمان قنديل يقول...

أرجع الصوره تاني ولا يهمك


وبعدين أنا كنت حا احط صورتي الحقيقيه وبعدين رجعت في كلامي فعماله اتخبط

عاشقة حبيبتى يقول...

غرام وانتقام
يادنيا يا غرامى
غرام الافاعى
دة انت اسمك جبار انا بقى هسميكى غرام البلوجات

معلش انا ليا وجهة نظر فى مسألة انك تحطى صورتك ياريت تتقبليها منى

اكيد فى ناس كتير فى المدونة ميعرفوش شكل غرام وكل واحد متخيل الانسانة دى بشكل معين فمتحرميش الناس من تخيلتهم

الشئ التانى الخصوصية صورتك من حق الا يعرفك فقط هتقولى الناس بتشوفى فى الشارع هقولك بس ميعرفوش ان دى غرام

ضعى صورتك فى حالة وحدة بس لوحستى انك من المكانة والنجومية انك تكونى مشاع للناس

تقبلى تحياتى

ريمان يقول...

السلام علييييييييييكم



هى كام جزء القصه دى يا ولاد

هههههههههههههه

ازيك يا عاقه

عامله ايه


حلوه حكايه اميره وياسمين

يا ترى اخرتها ايه وهيعملوا ايه تانى فى الجزيره دى

نفسى بجد اكون معاهم

هههههههههههههه

بجد نفسى اعمل مغامره كده فى جزيره ولا فى غابه ولا حاجه

بس بقولك ايه

اوعى تخلى اى وحش يقترب منهم اواى حيوان مفترس

انا بقولك اهو

خليهم كده كويسين


تحياتى ليكى

غير معرف يقول...

اممممم
شو رأيك يا منووو
اعطيكي السناريو كامل مع حتة موز من تبعون ابلة نوسة:))

اعتقد بالاحداث الي جاي رح يصير في علاقة حب وعلاقة جنسية بين اميرة وياسمين بس يمكن فهمت اصدك بس ضد هالمنطق انو ممكن اتنين يصيرو مثليات وقت الزنقات يعني لالا ده مرفوض بتاتا

انا قتعدة احلل واحلل وعلى اله يكون تحليلاتي صح للاحداث القادمة

سيبك من الرغي ده كلو

ومساء الفل وناطرة جديدك

dodo يقول...

عسولتى عاشوقة

انا مش عاوزة اسربعك بس بجد بتوحشنى كلماتك وبحس ان اليوم مش حلو لو مقراتلكيش حاجة...... كمان انتى عارفانى يا أختشى بموت فى الرومانسية ومبقدرش امسك نفسى قدامها..ههههه

قلب امراه يقول...

صديقتي منمن
دايما باجي متاخره مع انه نفسي اكون اول واحده تعلق بس الظروف تيجي كده معي المهم بغيب واقول ها حنخلص القصه والفيلم الي حيكسر الدنيا الاقي الوضع لسه مفيش حاجه تغيرت
محنا عارفين حيعيشوا على جزيرة قوس قزح والالوان الرومانسيه تفتكري معايا ان الاجواء الرومانسيه ممكن تخلق حاجه معينه
حنتابع ونشوف بجد بعد الفيلم الكوميدي بتاع نوسه انتقلنا لاجواء الرومانسيات مع هناء وشيرين ههههه اسفه بقصد اميرة وياسمين
لازم اعاكسك بالبوست
طبعا حتردي عليا بنفس الحجم والا حازعل
انا تعبت نفسي لغاية ما كتبت هالكلام
بجد القصه شكلها رائع وتطور الاحداث بيشدني جدا وبيشد الجمهور تفتكري اشغل مقص الرقيب والا لا
دمتي بحب وخير علشان تفضلي فاكراني اما تفتحي التلاجه ولما تزعلي ابقي اعملي رجيم علشان ما تفتحي التلاجه
ربنا معاكي

عاشقة حبيبتى يقول...

ريمان

مش هرد عليكى لان زعلانة جدا انا لسة قرية البوست بتاعك بس هرد بطريقة تانية

تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

انجل

حساكى يا بنتى قعدة جنبى نكتب سوا عموما انا ضد ان وقت الزنقة نتحول لمثليات ياريت اقرى للاخر وبعدها هنشوف هيحصل اية


بس عجبنى ان انتى حفظة القصة بدون ما اكون كتباها اصلك توارد خواطر بقى نعمل اية


تقبلى تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

دودو

خايفة اكسفك فى القصة دى بس عموما الرومانسية فى القصة دى انا شيفاها من الاحساس الا ممكن تحسية بين ياسمين واميرة مش هيكون فى شئ خالص يا اختى

وربنا يخليكى بتمنى اتواصل معاكى دائما ومتحرمش من تعليقاتك الا تجنن

دمتى بحب

عاشقة حبيبتى يقول...

ريمى الجميلة

انتى يابنتى تعلقى فى الاول والاخر مش مهم المهم تعليقك الا بسمعة منك ياسلام دة انتى يابنتى اغلى واحلى اخت وصديقة فى الدنيا كلها


ملاحظة انك انتى وانجل عارفين القصة طيب متكتبوها انتوا احسن يابنتى انا بقول عصارة مخى انا عمال ما بطلع جزء بكون خلصت الشاى والقهوة الا فى بيتنا ومتنسيش ان جاى عليا ابو النوم علطول نايمة

انا كتبت كتير اهو نكتب كمان انتى وحشتينى وياريت متحرمنيش من وجودك دائما يا احلى قطعة جبنة

دمتى بكل الحب