الثلاثاء، 28 أبريل 2009

جزيرة قوس قزح 5


كانت الحيرة تغلف العلاقة بين أميرة وياسمين لا تعرفان ماذا تفعلان فقد كانتا واحدة تكتب كلمات أنشودة والأخرى تلحن هذه الكلمات ولكن لم تأتى اللحظة التي ينشدون فيها سويا غنوه واحدة فقد استمروا فترة كأنهم يكتبون معلقة في قوس قزح للعلاقة التي يريدون أن تكون بينهم

حتى جاء اليوم الذي أضيئت فيها الجزيرة كأنها مسرح سوف يستقبل عاشقان قررا أن يلتقيان دون موعد ليعزفان قصيده ظلت شهور تكتب وتلحن وحان اليوم الذي سينشدونها سويا ولكن دون موعد فالقدر هو من حدد هذا اليوم دون أن يخبرهم وكان القمر ينير الجزيرة كأنة قرر أن يشاركهما وكانت النجوم تتلائلئ كأنها شموع تعلن أن اليوم هناك حفل مقدس سيلتقي فيها روحان وجسدان قرار أن يصبحا جسدا وروحا واحدة

أتى وقت الغروب ولأول مرة ترى أميرة وياسمين قوس قزح بألوانه المبهجة بهذا الوضوح وكان قريبا منهم أو هكذا خيل لهم كأنة يضع تاجا ملكيا فوق رؤوسهم ليتوجهم ملك وملكة وكانتا ياسمين وأميرة تجلسان على الشاطئ وأيديهما تتلامسان فنظرتا إلى بعض لم يكن هناك كلمات بينهم في هذا اليوم كأنهم أعلنوا أن اليوم من سيتحدث هي لغة أخرى لغة الجسد والروح .

ظلتا يقتربان من بعضهما بهدوء شديد يكاد هذا الهدوء أن يقتل من يشاهد ما يحدث ولكنهما كانتا لا تشعران بالوقت فقد كان هذا الاقتراب والهدوء بداية للأنشودة الرومانسية التي يعزفونها بدأ الظلام يحل والقمر ينير الجزيرة وهما يقتربان حتى تلامسا وأصبحا قرب بعضهما وكانت عيونهم تلتقي وتهرب قليلا ولكن أصرت كل وحدة أن لا تهرب عينها من الأخرى حتى لا تفسدا هذه الأنشودة التي طالت لشهور

أصبحت الأيدي تتشابك والعيون تتعانق بحب ، وكأن عيونهم تتعاتبان على طول المدة التي لم يتعانقان فيها ، واقتربوا والعيون متعانقة وشعرت كل وحدة بأنفاس الأخرى كانت ساخنة أكثر من حرارة النار التي تشتعل بقربهم وتصدر أصوات كطبول ملتهبة

اقتربت الأنفاس الساخنة ولكن العيون لم تنتهي من العناق الذي بينهما ، وكان هناك أصوات أخرى غير أصوات طبول النار ؛ كانت هناك دقات القلب الذي كان يرتجف بشدة كأنة برق يضرب الجزيرة بصوته ، وهذا هو الرعد بين عيونهم يضئ أجسادهم شبة العارية أصبحت القلوب تعزف لحنها بشدة واقتربا أكثر والأنفاس الساخنة تلهبها حتى جاء وقت عناق من نوع آخر .

مع اقترابها تلامست الشفاه ولكن بهدوء كان اللحن في هذا التلامس الهدوء ، تلامست الشفاه وابتعدوا كأنهما يريدان أن تبين كل شفاه أنها ليست متعجلة لهذا اللقاء ولكنهما عادا سريعا وتلمسا ، ولكن لما يبتعدا هذه المرة بل قاموا بعزف لحن طويل استمر طويلا ليس بة كلمات ولكنة لحن صامت بين شفاه عاشقة عطشى تشتاق إلى ماء ليس كمائنا ولكن شوق الى شهد الرضاب ، واستمرا هذا اللحن الصامت ولكن كان هناك أجزاء أخرى تنشد العزف وتشتاق لان تؤدى دورها.

تراجعتا ياسمين وأميرة والعيون تعاودان النظر والعناق مرة أخرى إلى بعضهما كأنهما غاضبتان من لحن الشفاه دون العيون ، وهنا بدأت الأنشودة تشدوا بكلماتها فقد اقتربا أكثر بأجسادهم الساخنة وكانتا الشفاه تشدوا بألحانها كأنها تعزف على كمنجات العنق وشفاه والجسد ، وأخرى تشدوا بلحنها على الصدر كأنها شفاه تمسك مزمار وتنطلق الكلمات وتكتب أفضل لحن في تاريخ جسدهما.

حتى جاء العزف على اله الفلوت ولكن كانت أصوتها أهات وصرخات تملئ الجزيرة التى كانت تفتقد الروح ، ملئت أهات الفلوت أرجاء المكان حتى سمعها القمر وخجل واختفى وراء الجزيرة كأنة يتركهم يكملون أنشودة لدغة العقرب ، واستمرت هذه الأنشودة حتى أشرقت الشمس عليهم وظهر مرة أخرى قوس قزح ولكن ليس كتاج هذه المرة ولكنة كان يعانقهم ويهنئهم بأدائهم لهذة الأنشودة بإتقان .

استمرت العلاقة بين ياسمين وأميرة وكلهما تكمل للأخرى احتياجاتها ولكن ليس مجرد احتياجات جسدية ولكن كان احتياج حب ومن اجل البقاء فكلهما أصبحا شخص واحد ولم يصبحا ياسمين وأميرة بل أصبحا أميرة الياسمين ولكن تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن .

هناك 14 تعليقًا:

V.Hayat يقول...

وتستمر اميرة الياسمين بالعزف على الفلوت والاهات تملئ الجزيرة

تحياتى

رولا يقول...

يا لهووووووووي الحقيني بسد الحنك يا بت قبل منطق عشان لو نطقت تبقى نصيبه...
ايه ده؟؟كل ده جمال ورقه انا قريت الجزء ده ييجي عشر مرات وكل مقراه اتف عالشمال واقول اللهم مخزيك يا شوشو
انت بتتلاعبي بمشاعرنا على فكره انا لو قريته مره بس زياده هنحرف واجيب راسك بالارض وشوفي بقى لما رورو الرزينه الكامله تنحرف عزا مشكله عنجد
اونس مليش دعوه عايزه انشوده لدغه العقرب...كبرت في دماغي وعايزه ارقص على شنب العقرب :)))
لا بجد انا اتسطلت يا جدعان التعبير يجنن والوصف يا خراشي والاحساس الحقيني ياما
الجزء ده خلاني اتغاضى عن الثغرات الا بالحكايه بس لا يمنع انه لو كان ورق توت هيبقى يا سلاااام وكويس مجبتيش القرد بالجزء ده عشان كنت هقتله لو اتنفس وبلاش القنب عشان الاسم مش عاطفي..اقولك يا حبذا لو ادخلتي دوده قز بالنص عشان المزز الا بالجزيره تتلف بحرير
نفسي اتحول لدوده قز عجزيره قوس قزح وانا اغزل الحرير برموشي يا سلام
عارفه يا مون شكلك والله اعلم كده هتبوظي الحكايه وتنزلي براشوت عالجزيره..هقتلك يا مون يا حته مني هبترك وامشي بعين وحده
يعني سايباهم ملطوعين بالجفاف ده كله 8 شهور ولما تتدخل العقرب وتنشد انشودتها الخالده تيجي تفرقيهم كده قمه النداله وربنا استأصلك وامشي من غير قلب
حسني خطك يا بت وبما انك اكيد متعرفيش حاجه عن الجزء السادس والاخير فرجاء اعتزلي وانا هكمل هدلعهم انا هقلب الجزيره جنه سيبيني عليهم انت بس وانا هخليكي تتمني تنفجر فيكي طياره وترميكي هناك
هسيبلك العقرب والقرد متخافيش مش هتكوني لوحدك بس هاخد الدوده اه واسيبلك شويه قنب:)))
حبيبي ابدعتي وافتريتي وعملتي الا متعملش بجد وصف يا مامي يخنق

معاكي انا بقلب الحدث كملي بس بالراحه وبلاش تسرع هااااا

بت دودو القمر فين وحشتني مش بشوفها بجد وحشتني يا دودووووو فينك

هرجع يا مون بالجزء ده هلزقلك مش هسيب البنات لوحدهم انشالله اشتغل قرد:)))
ومش هشيل البلوك لحد مشوف النهايه لو معجبتنيش هتفضلي بالجزيزه بتاعه البحر الاحمر للأبد هاااا
سلام يا رقيق

غير معرف يقول...

ana geeeeeet:
ana olt ba2a hatewsefy elly homa 3amaloh f gebt kobayet coffe o leban b el cinamon o fata7t el heater o lama3t el nadara olt ba2a hanesma3 wasf daqeek l elly homa 3amaloh 7aga keda zay elly kan beye7sal been shean o carmen f the l world ....:)
la bgad wasf gamiel awy o feh keda 2e7sas o 7eneya
yala ba2a el 6th part por favor(please)in spanish
salam

قلب امراه يقول...

صديقتي منمن
جميل الوصف والمشاعر الرقيقه المتدفقه من هالقصه مين قال ما بتعرفيش تكتبي قصص فشر .... دنتي ولا احسان عبد القدوس وخلي رورو تسكت احسن لانها قالب البوست هزار وحسيت من تعليقها اننا في حديقة القرود والنسانيس ديدان قز وخيوط قنب ... عاملهم زي فيلم طرزان .. انا لو منك ارد عليها رد جامد او على الاقل لونيلها اياه باللون الاحمر هههههه علشان تنور دايما
عارفه انها لو تشوفني حتموتني بس برضه دمها خفيف خلاص ريحيها واعطيها تكمل القصه عنك بس خليني اشغل مقص الرقيب احسن ما تتقفل المدونه خالص بالشمع الاحمر ....
القصه حلوه وانا على فكره سمعت الموسيقى والاغاني الي سمعوها هي كانت برضه وصلة نكد والا ايه ههههه اعتقد اغنية سيداتي انستي تبع سميره سعيد تنفع وكده تنتهي الحكايه بانهم يخلصوا على بعض ..على راي عبد العال
شفتي اشكريني اديني ريحتك من النهايه الي انتي محتاره فيها بقالك شهر مش بتنامي الليل الا باوله وتسهري لما نام تكتبيها
خلصينا بقى واختمي بلاش مخ الست رورو يروح شمال ويمين ويتهيالها اشياء اعملي الي انا قلته خلصي عليهم بدال منتي محتاسه حيخرجوا من الجزيره ازاي
انا عارفه ان الهدف من القصه والعلاقه هو الاحساس والمشاعر الي بينهم مش العلاقه ذات نفسها .....
دمتي بحب وخير

رولا يقول...

سكت دهرا ونطق كفرا...بقى كده يا ريم بتحرضي اونس عرورو ماااااشي يا فالنتينو يا بتاع القلب الحائر شو رح اقولك منتي برضه بالجنينه الحمرا منوره وجزا عليكي فوق البلوك رموف:)))
بت يا مون ميكنش التوضيح ليا طب والله انا مزاكره افكارك كويس بس عجبني التوضيح وعجباني الحكايه بجد بس بهزر معاك يا حته مني
ريم ريم ريم ريم كوبه:))))

تسمعي يا بت عن المثل القائل يا داخل بين رورو وقشرتها اهو اونس هي بقى قشرتها وانا الموزه وانت الا هتتزحلقي ويتكسر عصعوصك:))) وانت عارفه التوابع
(بعد الشر بهزر)
سلام يا قمر انت وريم
هرجع تاني هجننكم

قلب امراه يقول...

صديقاتي منمن ورورو
انا اصحى الصبح الاقي البت رورو لحقت تعلق هي تغيب تغيب وتطلع بس تفش خلقها بالتعليق منا عارفه ان البلوك الاحمر خانقها اصلا ومش قادره تتنفس منه وكمان رموف انا افتكرتك بتحكي حتعمليلي لون موف وانا بحبه كتير يا ريت البلوك يطلع باللون الموووووف
شوفي انا مش حادخل بين البصل وقشرته اصلا ما بحب البصل يعني لو قلتي تفاحه برتقاله كنت فكرت شويه
خليكو لبعض لغاية ما تخنقوا من ريحة البصل هههههه
بعدين دعاويكي الله اكبر وانا بعدها حاقدر اقعدلكم في البلوج زي اللقمه ازاي انتي عاوزاني اختفي عن النت عارفة حتة اللئمنه هاي ....... طبعا بهزر بعرفك مش ممكن تدعي من قلبك
المهم انتي غايبه ده كله فين .... وليه الالوان الي عملاها للمجموعه طب اساليني شو بنحب الاول علشان نور فيه
انا حادورلك على لون اسود احسن
ما بحب الاحمر اصلا
نسيت ااقولك التوضيح الك انتي هي منمن شافتك شطحتي وحتخربي الدنيا
المهم خلينا نشوفك
ويالله يا منمن ريحينا واكتبي هالجزء الاخير علشان ناويه اسحب الماده واطبعها وانشرها وانزلها الاسواق
دمتي بحب انتي وهي

عاشقة حبيبتى يقول...

حياة

وتستمر الجزيرة بالاهات وبياسمين واميرة

تقبل تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

رورو وريم

وربنا انا توهت فى التعليق بتاعكم علشان كدة خليكم اكلموا مع بعض
يظهر يا رورو انك وحشة ريم وبدال متعلق نفسها تقولك شيلى الوردة الحمرا

رورو على فكرة نهايتة القصة هتعجبك ولازم تكون دى النهاية

على فكرة احنا التلاتة عيال ما الاميل عندنا نتكلم فية ونعمل صالون زى صالون العقاد وعبد الرحمن الشرقاوى كدة ونتحدث فى الصالون الثقافى بتعنا عن اميرة وياسمين


رورو انتى مش محتاجة انشر توضيح لان افكارى جواكى يا بنتى

ريم استنى بقى لما اخلص القصة وهتفهمى وبلاش تخديها من منطلق عاططفى بس


انا كمان وحشانى دودو الجميلة وغرام القلوب بجد مفتقدة الاتنين جدا


ومفتقدة تعليق انجل الا بحسها عرفة القصة من قبل ما تكتب ومختفية


كل الحب لرورو ودمتى بحب لريم

عاشقة حبيبتى يقول...

سولو


والله نفسى اعملكم وصف الا نفسكم فية بناء على رغبة الجماهير بس النصيبة انى بحب الرومانسية اكتر من الوصف

عموما الجزء السادس نهاية القصة وهتشوفى احلى كلام فى المشهد الاخير

نورتى تحياتى

ريمان يقول...

السلام عليكم


والله والله والله انتى اول واحده ادخل اعلق عندها من بعد الغيبه بتاعتى دى

عارفه
انا شوفت الرساله اللى كتبتبها ليا

وبجد انا كنت بقراها وانا ببكى

وكلامك والله اثر فيا

ربنا يخليكى يا رب

بجد مش عارفه اشكرك ازاى

انتى فعلا انسانه رقيقه اوى

على الاقل والله محدش من اصحابى عمل زيك كده وكتب فيا رساله جميلهزيك كده

انا فرحانه انى كسبت صديقه جديده زيك

ريمان يقول...

ربنا يخليكى يا قمر يا رب


يا ريت تكونى شوفتى التعليق ده اللى هنا

اصل البوست اللى فوق انتى قافله تعليقاته

غير معرف يقول...

عاشقة حبيبتي

تاخرت في التعليق لانني احببت انا اقرا القصه مره ومرتيين وثلاثه

اصلوا انا زوله مخي تخيين .. لازم اكرر عشان افهم

طريقتك في السرد جميله وغير ممله
المغزي من القصه هو الذي جعلني اقراءها مرتيين وتلاته .. لكن توصلت الي انني استمتع كل مره اقراءها فيها وهذا في حد ذاته هدف

القصه حلوه مافي كلام

وشكلنا حنكون مع موعد مع قاصه

شويه شويه والنجوميه يا عم

ربنا يوفقك كمان وكمان

وتبدعي اكثر

صافي الود

عاشقة حبيبتى يقول...

ريمان

اختى الجميلة والغالية

طبعا قريت تعليقك وعرفت من قبل ما ادخل حسيت كدة المدونة عندى منورة نورها ولا نور السد العالى عارفة اذا اختفيتى تانى مش هقولك هعمل اية

عموما حمدلله على سلامتك ويارب يارب تكون اخر مرة تختفى فيها وتفضلى فى وسطنا دائما


دمتى بكل الحب والخير

عاشقة حبيبتى يقول...

ابنوسة الجميلة

شكلك ملحقتيش تقرأى النهاية عموما نورتينى ويارب تقراى القصة كلها وتعجبك النهاية وانا سعيدة جدا بكلامك انتى الوحيدة الا رفعتى معنوياتى ياسلام على بنت النيل


تسلمى ودمتى بكل الحب