الخميس، 16 أبريل 2009

جزيرة قوس قزح 2


مات كل من كان على الطائرة إلا أميرة المضيفة المصرية وياسمين واحد أفراد الطائرة كانت أميرة تحاول أن توقظ ياسمين التي ظنت بأنها ماتت وتحاسب ولكن هل الحساب جميل مجرد ضربات متتالية على الوجه وماء يتساقط ورائحة جميلة أكيد أعمالي كلها حلوة علشان الحساب جميل أنا دخلت الجنة خلاص ، ولكن كانت أميرة تحاول أن تفيق ياسمين وضربتها على وجهها حتى استطاعت أن توقظها وأخبرتها أن الطائرة سقطت في المحيط ويجب أن تنهض سريعا لان الطائرة تمتلئ بالماء ويجب أن يخرجوا من هنا

لم تشعر ياسمين إلا وأميرة تسحبها وتعطيها سترة النجاة وتسألها بتعرفي تعومي قالتلها لا وبدأت ياسمين تبكى من خوفها من البحر ولكن أميرة أبلغتها أن هذه السترة سترفعها إلى سطح البحر وإنها ستكون بقربها فلا تخاف وفعلا ارتدى الثلاثة سترات النجاة وانفجر باب الطائرة من شدة ضغط الماء ودخل الجميع في البحر وكانت ياسمين تبكى ولكنها استطاعت الصمود حتى صعدوا جميعا إلى سطح البحر ووجدا نفسهم في نقطة ما على البحر وظلوا نصف ساعة على أمل أن تكون طائرة للإنقاذ ستأتي إليهم لتنقذهم

ولكن وخلال انتظارهم لم يستطع مستر ويليامز دومس الذي كان ينزف أن يصمد وفارق الحياة رأت ياسمين هذا وأصابها نوع من الهستريا وخوف أكثر حاولت أميرة أن تطمئنها ولكن كانت ياسمين قد بدأت تفقد قوها وأعصابها فضربتها أميرة بشدة وحاولت أن تطمئنها وطلبت منها أن تحاول العوم فهناك جزيرة تراها أميرة يجب أن يصلوا إليها لأنهم لو استمروا كذلك في المحيط سوف يموتون وقد اقرب دخول الليل

وقالت لياسمين لازم نوصل الجزيرة قالتها مش بعرف أعوم قالتلها حاولي مش هينفع نفضل في المايه كده هنموت وفعلا بدأت أميرة تسبح وتشدها ولكن قوة ياسمين بدأت تنتهي وأميرة بدأت تشعر باليأس من الوصول إلى الجزيرة فقد شعت أنها بعيدة جدا وإنها تسبح إلى مالا نهاية

لحظات وفقدت ياسمين الوعي وتوقفت أميرة للحظات وربطت نفسها بياسمين حتى تستطيع أن تسحبها ، وتذكرت أميرة خطيبها إسلام واشتياقها له وحبها له وكلماته التي كان يرددها وهى مسافرة ارجعيلى بسرعة اياكى تسبيني لوحدى وشعرت أن هناك رعشة تسرى في جسدها حاولت السباحة ومقاومة إجهادها ولكنها فقدت الوعي هي الأخرى ولم تشعر بشيء نهائيا

هناك 22 تعليقًا:

فشكووول يقول...

بس لحقت اول تعليق عشان البوست متهيأ لى لسه طازه
ارجع بقى اقرى وارجع لك تانى

فشكووول يقول...

كمان تعليق كدا على الماشى قبل ما ارجع عشان يبقوا اتنين

فشكووول يقول...

طب كمان واحد وخلاص

فشكووول يقول...

هههههه
انا بقيت اعمل زى العيال الصغيرين واكتب تعليقات وخلاص

فشكووول يقول...

يعنى ايه يا عاشقه
هما العيال راحو فى البحر ولا ايه
{ فقدت الوعي هي الأخرى ولم تشعر بشيء نهائيا)

يعنى العيال راحو فى الكازوزه
اعزك الله يا عاشقه

V.Hayat يقول...

رائعة من روائع عشوقة واكيد فى مفأجاة فى اخر القصة

تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

استاذى العزيز فشكول

وحيات ربنا انا كنت قعدة ومخنوقة شوفت تعليقاتك الا ورا بعض والله ضحكتنى وادخلت السرور لقلبى ربنا يارب يسعدك

مهما لازم يتعبوا ولا انا كتبة سوبر مان لازم اكشن صراحة مش مستعجلة على الاحداث برحتها


نورتنى يا استاذى

عاشقة حبيبتى يقول...

حياة

لسة القصة طويلة مسلسل تركى عايزاكوا تفضوا نفسكوا لسة الاحداث برحتنا


تحياتى

غير معرف يقول...

كما توقعت :))

والله ازا التلك كنت عارفة هالاحداث مسبقا مارح تصدقي

متابعة

انتظارا للموجة القوية الي حتحدف اميرة وياسمين لشواطئ الجزيرة ؛ )

عاشقة حبيبتى يقول...

انجل

كدة بقى القصة محروقة الحل اية على فكرة انا مقتبسها زى الكتاب الكبار كدة من فلم اجنبى بتاع توم هانكس نسية اسمة مع اختلاف التفاصيل بعد كدة

بس انا عايزة اوصل لشئ من الحوار فيارب اعرف اوصل الا انا عايزة


دمتى بحب

غير معرف يقول...

بعرف انه اقتباس
فهمت من اول ما وقعتي الطيارة بالمحيط
وخطر ببالي الفيلم لاني بحو كتير

اسم الفيلم
Cast Away

بالتوفيق انتظر التسلسل الدرامي

ريمان يقول...

السلام عليكم

ازيك يا جميل

عامله ايه

انا بصيت سريع كده ع البوست اللى فات عشان اتابع الاحداث

طب هما كويس انهم هيعوموا

بس اللى فقدت الوعى دى غرقت ولا ايه؟



منتظرين موضوعاتك القادمه


تحياتى ليكى

بجد رائعه

منتظرين الجديد عن اميره وياسمين

dodo يقول...

عشوقتى ......
بردو انا لسة مصممه على رأيى فى موضوع الجزيرة ...ومش هيأس من اللى بالى بالك يا قمر هههههههههه.

أوعى يا عشوقة تطلعيهم بيحربوا الاسود والتعابين اللى فى الجزيره ما نا عارفاكى تموتى فى الاكشن... وانت عارفة ان
( الاكشن ههههههيئ مليش فية)

باااااى يا عشوقتى

عاشقة حبيبتى يقول...

ريمان العزيزة واجمل صديقة واخت

انا تمام الحمدلله مش ناقصنى غير ان اطمن عليكى
هما لازم يعوموا ويوصلوا للشط مهما ابطال القصة لو حد مات القصة بح

بس خايفة القصة متعجبكيش عموما انا هخلى الرقابة تقطع اى منظر علشان اعرف رايك فى القصة بشكل عام


دمتى بكل الحب والخير

عاشقة حبيبتى يقول...

دودو

يا جميلة يا حلوة اية مش قولنا القصة للجميع بلاش تفسدى اخلاقى بقولك اهو

متخفيش القصة ناعمة جدا فوق ما تتوقعى مفهاش اى زواحف ولا حشرات

تحياتى يا قمر

قلب امراه يقول...

صديقتي منمن
ايه الجمال والحلاوه دي انا حاسه حالي بحضر فيلم هو صحيح طويل ومقطع بس حلو
عاوزه افهم حاجه انتي عامله في القصه زي الافلام الامريكيه الي الناس كلها تموت والبطل يفضل عايش رغم كل المصايب
يعني افهم انا ازاي الكل يموت الا اميره وياسمين دول بقى بسبع ارواح وقال ايه الطياره تتفجر ويفضلوا على قيد الحياه ده لو حصل في الواقع لا سمح الله لحد فينا يموت من الخوف يوقف قلبه لا يشوف مضيفه ولا غيرها هو فاضي .....
بس رغم ذلك اموت في القصص الي بتكتبيها بس ما تموتيناش عبال ما تكملي الحكايه اصلي نسيت الجزء الاول
كمان شويه حاقولك الا مين اميره ؟؟
وهو في ايه ؟؟ ومين هناك ؟؟
المهم امتعتينا معك وبانتطار باقي الاحداث اما نشوف اخرتها معك
اكيد حتبقى فل الفل والجزيره تولع فيهم بس حيعيشوا اكيد
يالله خلصينا بقى واكتبي
دمتي بحب دايما يا رب

عاشقة حبيبتى يقول...

انجل

ما تيجى نعمل سيناريو مشترك ونكتب القصة سوا

ايوة صح الفلم اسمة كدة انا لسة شايفة من كام اسبوع جميل جدا وبعشق توم هانكس


تقبلى تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

ريم
ريم
ريم

ياريم وربنا هموتك هموتك وتبقى تدورى على المضيفة الا هتنقذك بقى انا بكتب افلام امريكانى وربنا هولع فيكى ماشى دة انا بطلع عصارة افكارى

واوعدك اكمل باقى الاجزاء بس المشكلة ان كنت هسحب القصة واسكت مش عارفة اطلع افكارى حسة الافكار سايجة ونايحة جوة دماغى


بطلى بقى دومتى الا بتكتبيها كل ما افتح التلاجة افتكرك وربنا اول ما اشوف الجبنة بحس ان شوفتك

دومتى يا قمرى السعيد الضاحك دائما

ادم المصرى يقول...

بجد من اجمل المسلسلات الى بعشقها

دى كانت اول زيرتى وسعيد جدا انى زورتك وعندى السرد الرائع ده ولفت نظرى فى مدونتك شيئ تانى وانا بعشقو جدا وهيه انغام

عاشقة حبيبتى يقول...

ادم المصرى

نورت المدونة ويارب تعجبك القصة لاخرها وتكون متابع معانا علطول

كنت هنزل اغنية جديدة لجنات بس بدال عجباكم انغام بناء على رغبة الجماهير خليها كام يوم


نورت

إيمان قنديل يقول...

ايه يابنتي الجمال ده

عاشقة حبيبتى يقول...

غرام

مافيش اجمل منك يا قمر

دمتى بحب