الجمعة، 24 أبريل 2009

جزيرة قوس قزح 4



مرت ثماني شهور على ياسمين وأميرة في هذه الجزيرة التي أطلقوا عليها جزيرة قوس قزح لرؤيتهم هذا القوس دائما في الصباح كانت أحوالهم من سيئ لأسوء نفسيا فكل واحد تشتاق لبيتها وأهلها وكان الشتاء قد بدء فكانوا يواجهون كل هذا بتعب وإرهاق ولكن كل واحد تشجع الأخرى فكل واحدة تعلم أنة لا أمل لها في الحياة على هذه الجزيرة دون الأخرى

فكانت عندما تبكى ياسمين تدعمها أميرة معنويا وكذلك العكس حتى جاء اليوم الذي كانت فيه أميرة تقطع الفاكهة وتحضرها ولكن وهى تقطع الفاكهة كان هناك عقرب قام بلدغها فاستغاثت ب ياسمين وارتمت على الأرض فاقدة الوعي واتت ياسمين ووقفت لا تعرف ماذا حدث حتى شاهدت يد أميرة فقامت بمص الدماء منها وحاولت رفعها ولكنها لم تستطع فقامت بشدها حتى وصلت بها إلى المكان الذي ينامون فيه

وظلت ياسمين تبكى أميرة ولا تعرف ماذا تفعل وشعرت أنها تفقد روحها وان نهايتها هي ظلت جلسة بجورها مستكينة وتنظر إليها مرت ساعات شعرت ياسمين أنها أيام حتى استطاعت أميرة أن تتحرك وتنظر إلى ياسمين ولكنها عادت وفقدت الوعي ولكن شعرت ياسمين بان روحها ردت إليها

وبدأت ياسمين تهتم بأميرة وتضع لها الكمدات فقد كانت حرارتها مرتفعة وبدأت تطعمها وتشربها الماء وماء جوز الهند وبدأت تحتضنها بجسدها حتى تدفئها قليلا رغم النار التي كانت مشتعلة ولكن في هذه اللحظة وجدت ياسمين نظرتها تختلف إلى أميرة فقد وجدت أن هناك مشاعر جديدة ظهرت داخلها كانت تنظر لها بعشق وحب فكانت تحضنها أكثر ولكن بحب مختلف حب بين رجل وامرأة ربما أحسن أن أميرة زوجها ولكنها لا أنها تشعر بأميرة نفسها كان هناك ثورة داخل ياسمين فقد شعرت بحب غريب يتحرك داخلها

بعد يومين استطاعت أميرة أن تسترد وعيها وتتعافى قليلا عند استيقاظها وجدت ياسمين تحتضنها وتنام بجورها نظرت إليها واحتضنتها فاستيقظت ياسمين ونظرت لها وكانت ياسمين سعيدة لدرجة لا تعرف ماذا تفعل لأميرة قامت ياسمين وقالت لها سوف احضر لك الأكل وقامت وجاءت وهى تحمل معاها كمية من الطعام

مرت أسابيع بعد هذا الموقف وياسمين تنتظر إلى أميرة نظرات حب حتى جاءت لها أميرة وسألتها بشكل مفاجئ عن سبب نظراتها التي تغيرت بعد لدغة العقرب إجابتها ياسمين بصراحة أنها لا تعرف ماذا حدث لها ولكنها أصبحت تشعر بحب تجاهها ولا تعرف ماذا تفعل ولا تستطيع مقاومة هذا الإحساس ، نظرت لها أميرة وأخبرتها أنها أيضا تشعر بهذا الشعور منذ فترة ولكنها لم تستطيع أن تخبرها ، تقدمت ياسمين لتقبل أميرة بحب ولكن شعرت اميرة بخوف ورهبة ولكن ياسمين استمرت باحتضان أميرة فقط حتى شعرت ان اميرة تقبلتها وهى تحتضنها ثم نظر الاثنين لبعضهما بعيون حائرة وساد الصمت فماذا ستفعل أميرة وياسمين بعد اعترافهم بالحب

هناك 20 تعليقًا:

V.Hayat يقول...

ما اروعك فى وصفك لمشاعر الاحساس بالحب عندما يخترق الكيوبيد صدرك ويهوى بيك فى بحور العشق والهوى

تحياتى

غير معرف يقول...

salam 3alaykom:
ana 3azya 2a3raf who is reman and whats wrong with her please
and then i am gonna read this story which sounds cool one the island and come back inshaa allah
salam 3aleykom

فشكووول يقول...

العاشقه
تحياتى
انت تشرفينى وتنورينى فى اى وقت وفى اى ترتيب حتى لو كان تعليقك المائتين وتسع واربعون
الصوره تعبر عن االامتلاء الذى يؤدى الى الانفجار وعايز ارمز بيها لانفجار الارض تحت القريه الظالمه
ياسمين واميره؟؟؟؟
تحياتى

نـــــور يقول...

السلام عليكم و رحمة الله

قصتك، رغم أنها لم تنته
إلا إذا أردت أن تجعلي نهايتها مفتوحة هكذا، ذكرتني بحكايات أشخاص عاشوا حياتهم ببساطة و فجأة ينقلب كل شئ فيها!ا
سواء من جانب الرجل أو المرأة.
يجد أحدهما نفسه يحب شخصاً من بني جنسه
و تتعقد المسألة و لكنها تجد حلاً
و ليس أنصاف الحلول كما عندنا نحن الشرقيين.

ربما سيكون للبعض تحفظ بشأن هذا الحب
الذي تحسه ياسمين و أميرة. و لن ينظروا إليه بحياد!
المجال الزمني و المكاني ربما لن يعطي لهذا الحب فرصة أن يكون بريئاً في نظر البعض.

إذا كان من جزء آت فأرجوه أن يكون بهذه الروعة و الحبكة و المنطق الذي سردت به ما سبق.

ملحوظة صغيرة اذا سمحت: يرجى استعمال علامات الترقيم
أكتفي بهذا حتى لا أُثقل عليك.


مع كامل الود

غير معرف يقول...

aa 2areet el 4 parts o bgaad woooow kebera awy
walahy wana reading the 4th part 2aoby kan beydo2 gamed o bafakar f 7abebty,asl ana i heya kona lesa benetkalem 3an the 1st kiss between us ya rab yegma3na soon inshaa allah o yesaabrna 3al bo3d
o 2a7ny leky al qoba3ah ya fandem bgad nioce story
salam 3alaykom

قلب امراه يقول...

صديقتي النائمه
شوفي انا جيت بسرعه اعلق علشان نخلص بقى من هالقصه ونوصل للنهايه تفتكري انتي بزمتك عارفه نهاية هالحب ايه ؟
والله شكلك منتي عارفه بقول اديني الفرصه اكمل انا القصه وتقبلي بالنهاية بتاعتي وانتي عارفه نهاية الحب بتاعتي
يمكن ااقلبه لفيلم درامي من النوع الجامد الكل يفضل يبكي لغاية ما يغرق مدونتك ونخلص
انتي رومانسيه بشكل ملفت للنظر وببان من تسلسل الاحداث لكن هل هي بهالسهوله ان الانسان يتغير بسرعه بسبب ظروف فرضت عليه
يالله كملي هالاجزاء هي طويله بجد علشان اهيء نفسي للمط هههههههههه
دمتي بحب وخير وافتكري الجبنه ها

أسوور يقول...

بنعمل فيلم تسجيلى إستقصائى بالجهود الذاتية يهدف لرصد ظاهرة التحرشات فى الشارع المصرى
الفيلم لا يتبع أى جهة رسمية أو قناة فضائية أو محلية ولا أى مركز ابحاث
*******
طبيعة الفيلم تقوم على متابعة عدد من الفتيات والسيدات على الطبيعة أثناء سيرهم فى الشارع بالكاميرا
لمدة 5 دقائق .. وتصوير المضايقات التى يمكن أن يتعرضن أثناء سيرهن فى الشارع على الطبيعة
ثم يتم حصر عدد المضايقات بالنسبة لعدد الفتيات أو السيدات محل الدراسة
*******
مطلوب متطوعات لتصوير الفيلم

رولا يقول...

ايه يا طرزان صباح الفاكهه وجوز الهند :)) ناقصنا حبل وقرد وكله يبقى تمام آآاايآآآه
عجباني القصه بس بقولك ايه طب سبع شهور الهدوم متهرتش؟؟ خشي علينا بقى بورق التوت وخيوط القنب عشان نستوعب
طب لو انا بجزيره مع مزه هقعد استنى لسا لدغه عقربه عشان تحس بيا عنها محست يا شيخه ويا سلام لو كان حنش كانت هتحسني اكتر وهتتدهول فيا وانا ملقحه جثه هامده بلا حراك:))
يا سلام عالرومنسيه اموت انا بالأكشن
بت يا عشوقه عايزه ورق توت انا علشان اسدق الحكايه واتفاعل ومتنسيش القرد اهو يونسهم
وحشاني جدا جدا وعلى فكره مدياكي بلوك اسطوري عشان مش طايقاكي من اخر محادثه بس برضه وحشاني موت

خدي نفس وانت بتروي القصه حساكي بتنهجي اقسم بالله بقرا وسامعه صوت نفسك يا بت
بالراااااحه متستعجليش الحكايه حلوه بس اقنعيني اكتر

حساكي بتفرفري :)))
وحشاني بس هستنى اموت من الشوق عشان اشيل البلوك
سلام يا مزتي

فشكووول يقول...

العاشقه العزيزه
تحياتى
مين قال يا عاشقه انى ح ابقى رئيس جمهورية مصر .. انا قلت رئيس جمهوريه وخلاص اى جمهوريه لكن مصر
يعنى عايزاهم يعملوا فى زى ايمن نور
طب ايمن نور ح يلاقى مين اللى يدافع عنه ويقف معاه
طب انا مين حيقف جنبى
لأ ... مش عايز مصر خالص انا عايس جمهورية فشكولستان الاشتراكيه والديمقراطيه والشعبيه والليبراليه والفكشوليه
تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

حياة

بل ما اروعك انت فى وصف الرومانسية فانت امير الرومانسية بلا منازع

تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

Sola

وعليكم السلام

والله ما اعرف شئ عن ريمان معرفتى زى معرفتك بس اتمنى ان ترجعلنا بسرعة وتكون معانا

ومعلش لو القصة طويلة بس هانت فاضل جزء السادس الاخير وخلاص وربنا يجمعك بحبيبتك قريبا ويجمع كل انسان يارب

شرفنى مرورك ويارب تعجبك باقى الاجزاء

عاشقة حبيبتى يقول...

استاذى فشكول

رئيس جمهورى مصركول القادم مافيش شئ بعيد عن ربنا

بيشرفنى وجودك وبتسعدنى دائما بس متنسنيش فى وزارة كدة بس تكون لذيذة شئ اسبشيال مش اى وزارة حاجة دلع

دمت بحب

عاشقة حبيبتى يقول...

نــ آية ــــور

معلش غيرت الاسم عجبنى كدة


الحب الا بينهم بريئ جدا نفسى الناس الا بتنظر للمثلية على انهم شهوة وبس يغيروا رايهم والناس الا بتشوف افلام اجنبية بين النساء برضة يغيروا رايهم لان المثليات الا بيحبوا مش كدة خالص


معلش بالنسبة لعلامات الترقيم هحاول والله بس انا بكتب وبنسى عموما هحاول وعد

يارب الجزئين الا فاضلين يعجبوكى

تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

ريمى

مابدرى يا شيخة مستعجلة لية

وهو انا مجنونة اخليكى تكمبى القصة ولا تشركينى فى كتابتها استغفر الله دة انا الغيها احسن دة انتى هتقطعى قلب القراء

قال صديقتى النائمة قال اسكتى خالص دول اسبوعين ورجعنا للسهر هو شهر اربعة نجمى خفيف معاة

دومتى يا احلى اشطة بخيرها

عاشقة حبيبتى يقول...

اسوور

اتمنلكم التوفيق وتقدروا ترصدوا هذة الظاهرة وتنتهى قريبا

عاشقة حبيبتى يقول...

اهلا اهلا

ونبى ختام التعليقات مسك يا رورو بقى عمللى بلوك وفرحانة طيب ورحمة ابو ايشوا ولا اعدم ايشوا نفسها ان انا كمان عمللك بلوك فى الاميل الرئيسى

وعموما لما اوحشك انتى عارفة طريقى مش محتاج اميل وبلوكات لان انا كمان من اخر حوار مش طيقاكى


بمناسبة بقى ورق التوت والقرود مش بحب انا الاجواء التقليدية وهنجيب قرد من غير شجرة موز والملابس بقى دول كانوا جايين من ايطاليا مش من وكالة البلح لبسين جينز اصلى من ابو علامة


انا خدت نفس جامد ونزلت بالجزء الجديد يارب يعجبك واستنى عليا لما اشوفك


بكل الحب يا قطة

رولا يقول...

هههههههههههه اشطه يا نن عيني ونقطه ضعفي الوحيده :))) يعني وحده بوحده وانا اقول البت مختفيه طلعتي زرعالي ورده حمرا انت كمان يالله معلش بلوك حبنا:)))
بقى كده يا اونس اهون عليك تعمل عليا بلوك :((( يا وحش يا قاسي
تسدقي بالله انا مت ضحك اول مره افرح لبلوك حساه بيزغزغني :)))كنت فاكره نفسي ندله طلعتي اندل مني ههههههههههههههههه

بصي انا عايزه قرد مليش دعوه ولو عشان الموز ندخل ابله نوسه عالحكايه بحبكه دراميه مشفلحه مش هتصعب على ابداعاتك يا باشا وبالمره ورق التوت ونبي ونبي اصل انا بتخيل مش قادره اوقف الشريط الحقيني هيسف

وحشني يا ابو بلوك عاطفي والبي نزف حنيه وعلى فكره النداله عندي فولتها عالي والشله كلها لابسه احمر:))) هي بس انجل الا فوق البلوك والباقي كله اندر

بانتظار ابداعاتك يا حته من البي

عاشقة حبيبتى يقول...

رورو

دة انا صاحبة مبدا عيش ندل تموت مستور يا بت دة احنا مربين بعض هو انا هجيب الندالة من برة ، كويس ان البلوك مزغذغك

ومش هحرمك من القرد والموز وورقة التوت الا هتموتى عليها مش هحرمك منها وهتكون من تصميم اونس

وخليكى مديةالكل بدلة حمرا زى كتيبة الاعدام ، شكل الاميل بتاعك حلو كدة وهو كلة احمر فى اسود قصدى فى احمر

ههههههههههههههههههههههه
والله مموتانى من الضحك يا عسل اقرى الجزء الجديد وورينى احلى تعليق ياتوتة

عزا الجزء الخامس موتنى لحد ما الالهام فط ونط وعزف اللحن اخيرا

رولا يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههه لا بجد خلاص انا الجيران اتلمت عصوتي وانا بضحك عزا انفضحنا:)))))
اموووووت انا
مش شايفه بوستات يا بت وبقالي ساعه برفرش لما اتهريت رفرشه وبرضه مفيش
بانتظار الحدث انا
اشوفك هناك:)))
سلام بطعم خفه دمك العسل

عاشقة حبيبتى يقول...

رورو

يالهوى دة اهم جزء اعملى ريفرش جامدة شوية الحقى مينفعش كدة