السبت، 3 يناير 2009

بحبك يا مصر


قالوا دة باع وقبض التمن
قولت بس ولادة دفعوا التمن
قالوا دة خان وعاش من غير تمن
قولت بس الشهيد دفع التمن
قومي يا بلادي يا نصرة الوطن
قومى يا مصر دو بدونك زل وندم
عشتى رافعة راسك من أكتوبر لحد الزمن
يلى بيدفعوكى التمن لا عمرك هتركعى
ولا هتنسى دم الا باعو ونسيوا الوطن
دة حراسنا على بابك يا غزة دفعوا التمن
وزى ما ولادك يا مصر رجعوا الهرم
لابد يرجع من تانى الحرم
دة بدونك يا قدس ما فى كرامة فى الوطن

هناك 21 تعليقًا:

غير معرف يقول...

عاشقه الرقيقه اوي زي كل ليله بس الليله غير اي ليله**الليله رقه بوطنيه**
عزيزتي كلامك الا كله شجن وحنين لارض مصر وناسها الطيبين لمس البي بس حرك وجع جوايا
الوجع ده معايا من لحظه مفتحت عيني على وطن محتل ومقدسات مغتصبه وحكام ملتحمين بعروشهم المجبوله من عرق الناس ودم الناس
مكان بلاش منها وطنيتك بالوقت ده يا احمد اصل انا هطق من مصر والبتاع الا راكب عكتاف مصر
هسكت انا قبل معك اصلي لو اتكلمت هبلع المدونه

سلميلي على مصر

غير معرف يقول...

مصر بتسلم على كل العالم
والبتاع الا راكب على كتف مصر هو الا بجد محافظ على كرامة مصر وانا بحبة بجد لانة عارف يلعب بالبيضة والحجر ويحافظ على كيان ووطن يمكن بيجى على المصريين بس قادر يحافظ على بلدهم وكيانهم

بحبك يا مصر وبعشق ترابك ومعرفتش قيمتك الا فى غربتى يااجمل بلاد الدنيا يحفظك من كل شر

تحياتى لك يا صديقتى

غير معرف يقول...

خضيتيني بجد اقسم بالله انا اتخضيت وشويه بس وكنت هشهق
بحترمك اوي وبحبك اوي عشان كده هحترم كلمتك ومش هقولك نفاق عشان انت مش كده بس هحاول اعتقد ان حضرتك غايبه عن الوعي
عجبتني حته الكرامه...دي اغلا امنيه بتمناها للشعب المصري ب 2009
انا معاكي برضه بقول بصوت كله حب بحبك يا مصر

تحياتي القلبيه

غير معرف يقول...

الله عليكي
كل واحد مننا عليه واجب وطني ولو بكلمه
بحييكي يا جميله على كلماتك

غير معرف يقول...

رورو الجميلة
بعد الشر عنك من الخضة اجبلك طاسة الخضة واجى بس ياريت تتخضى واكون جنبك .

بما انك عرفانى فانا بقولها ان كنت غلطانة زمان ومعرفتش قيمة مصر الا لما بعدت وميحسش بقيمة الوطن الا الغريب عن وطنة

بحبك يا مصر وبحبك يا مبارك ويخليك لمصر قبل ما يخليك لشعب مصر

وتحياتى لك

غير معرف يقول...

عزيزتى مثلية تبحث عن ذاتها

اشكرا على مرورك وكلماتك الرقيقة

تحياتى لك

غير معرف يقول...

لو محبتيش بلدك مش هتكوني انسانه لان الانسان قيمته بوطنه..وانسان بلا وطن هو انسان بلا هويه ولا وجود..
اما مبارك فده عار عالامه الاسلاميه والعربيه..عار على الانسانيه كلها..عار على وجوده..مبارك ده خنجر مسموم في قلب كل شريف وقلب كل انسان عنده نخوه وكرامه..
الانسان الا يبيع قوميته ودينه وعرضه لامريكا واسرائيل ويتاجر بدم شعبه ده مش انسان..
انا بعمري مفكرت اهاجمه علني مع اني من جوايا بلعن وجوده..بس بعد غزه..وموقفه الا ميشرفش اي مصري عنده نخوه وحته كرامه..بقول ربنا يجعل مصيره زي مصير شارون..الاتنين عندي بخندق واحد..عالاقل شارون عدو..

ربنا يخليك يا مبارك لمصر وشعب مصر..قولو اميييييين

غير معرف يقول...

صديقتي عاشقة حبيبتي
اولا بحييك على كلامك الحلو تجاه مصر والمصريين وحسيته فعلا نابع من القلب وفيه انتماء ووطنيه ترفع الراس
ثانيا انا معاكي في كل كلمه رديتي فيها وكتبتيها لان الانسان الي مش منتمي لبلده حيضيع ويتشتت واحنا كعرب يظهر من كتر ما ممر فينا من مشاكل اتلخبطت الامور عندنا المهم رغم اني حزينه لكل الي بيحدث في غزه والابرياء الي بيروحوا كل يوم بس ما فينا ننسى ان عدونا الاساسي هو اسرائيل ومش اي حد تاتني ونصرتنا كفلسطينين وكعرب واي تغيير حيحدث لازم ينطلق من مصر العروبه وعز العرب هي املنا كلنا ومش لازم نضيع هالامل ..
على الاقل المشكله فينا كشعوب ماتت مشاعرها وضمايرها مش بشخص واحد هدفه يحافظ على بلده وشعبه . مش لازم نخترع عند كل فشل يواجهنا شماعه ...
وننسى مين سبب نكبتنا وهما عاوزين يوصلونا لايه ...
لما الشعوب تفوق نبقى نتكلم ونحاسب
بحييك على كلامك وانا معاكي ومع مصر رمزنا كلنا ..
بتكوني احلى لما تكتبي بوطنيه .. استمري وانا معك على طول

غير معرف يقول...

هناك فرق كبير بين المشاعر الرقيقة المتناولة هنا وبين الواقع السياسي
تحياتي

غير معرف يقول...

نسيت اقولك..فاكره الحكايه البسيطه اوي الا بتقول باخرها

الا اني اكلت يوم اكل الثور الابيض
لو متعرفيهاش ابقي فكريني احكيهالك قبل النوم

غير معرف يقول...

صديقتى ريما
بجد بحيكى على جرئتك ورايك الا مش هيعجب حد وصدقينى انا بحب فلسطين وقلبى مع شهداء غزة لان كان لينا ايام مع العدو ومدرسة بحر البقر وغيرها كتير فاكيد انا حسة وعارفة
بس جدالى مع انا وهى ان هى رافضة ان احب مصر واتمسك بحبها وعايزة اقول ان كل انسان شايف بلدة احسن بلد ومش معنى حبى لمبارك يبقى انا رضية عنة فى كل تصرفاتة والله مشعرى ملكى

فتحياتى لك ولجرئتك

غير معرف يقول...

انا حر
ارجوا ان تعمل بمبدا انصر اخاك ظالما او مظلوما وانا وابن عمى على الغريب حتى لو مختلف معايا او كارة نظام الحكم فانا وانت فى الاول والاخر مصريين لو مكناش مع بعض يبقى عمرنا كعرب ما هنكون مع بعض

تحياتى لك

غير معرف يقول...

انا وهى

لا تعليق

انا الا اتخضيت فلم اكن اعلم بانكى بهذا الحماس

تحياتى

غير معرف يقول...

يا اسلام سلم على الكلام الجامد بصراحة انا بحيكى جدا على اختيارك للموضوع والاكتر انى بحيكى على اسلوبك الاكثر من رائع وكلماتك الرائعة وعايزة اقولك ان احنا العرب مابنتجمعش غير في الايام الصعبة والحمد للة ان العرب المرة دى و لاول مرة اتفقو على انهم هيحربوا لاخر جندى مصرى ههههههههههه.

غير معرف يقول...

عزيزتى دودو

العرب عمرهم ما هيتجمعوا ابدا طول ما هما سيبين الاصل ومسكين الفرع

الله يرحمك يا عرب بلا هم

تحياتى لك

غير معرف يقول...

انا مش عيزاكي تحبي مصر؟ ليه عأساس بغير منها عليكي مثلا !!
الا بيعمل مدونات وبيكتب بيتهيالي ادراكه لازم يكون اكبر ونظرته ابعد من كده
وعلى تعليقك اننا كلي حماس من وراكي لابطمنك اصل فلسطين كلها حماس..شعب عمره ما بيركع لغير الا خلقه..كرامه بقى:)))


عموما يا اخت عاشقه انا لسا بقول ربنا يخليك يا مبارك لمصر واهلها وتفضل مدللهم وواخدهم بحضنك زي ولادك كده عشان هو شعب جدع يستاهل كل الدلال الا هو فيه

وبجد سلميلي عمصر

غير معرف يقول...

اختى وصدقتى انا وهى

اعلم والكل من قبل ان الفلسطينين شعب الجبارين والصمود واعلم ان بداخل الطفل قبل الكبير مناضل واحترم الشعب الغلسطينى ولا ازايد على حريتة ولا على كرامتة.

وبما انى احترم ذلك يجب على الطرف الاخر ان لا يقلل من مصر او من حبى لمصر ( عجبتني حته الكرامه...دي اغلا امنيه بتمناها للشعب المصري ب 2009 )مهما كانت بلدى سيئة او رئيسها سيئ ومهما قلت ما دمت لا اسيئ الى وطن ولا ارض ولا اشخاص فيجب مراعاة ما يكتب وما يقال.

واعتقد انك تعاملتى معى لمدة سنوات هل كنت مثلما قلتى فانا مصرية .

واعتقد ان لدى من الوعى والادراك ما يكفى على حد علمى لو ليكى وجهة نظر تانية قوليها .

السؤال الذى لم تجاوبى علية حتى الان احنا شعب معندناش كرامة والبتاع الا راكب على كتفنا مبارك زبالة انتى اية مزعلك احنا وحشين لنفسنا حلوين لنفسنا اية يخلى حد غيرنا ينتقدنا مكل واحد يخلية فى نفسة .

نسيتى كلمة عرفات انا فلسطينى الدم مصرى الهوى الله يرحمة

وتحياتى لك

غير معرف يقول...

احترامي ليكي ومعرفتي بيكي ده شيء طول عمره تاج على جبيني..وانا متنكرش لصداقتك..وبعمري ما كنت ضد شعب مهما كان..العكس انا متعاطفه جدا مع قضيه الشعب المصري..وبتمنى من كل البي ان الشعب ده تاخده الحميه ويغير عنفسه شويه..وبتالم اوي لما بشوف العالم العربي كله بيتعامل مع المصريين بالشكل الا كلنا بنعرفه..اظن ده مش حاجه انا بخترعها..بجد بتالم عاي انسان بيصغر نفسه..ودايما بقول ان الاصل بالا بيحكم مصر ..هو الا خلا شعبه فاقد لكرامته..ومش عايزه ازكر مواقف شفتها بعيني او سمعت عنها..بس انت متاكده ان كلامي صح مليون بالميه..
الانظمه العربيه كلها فساد وقمع واذلال لشعوبها..ليه نغمض عنينا ونقول لا مش صح.؟
انا يا صديقتي مقللتش من قيمه بلدك..انا قلتها من البي بحبك يا مصر..وانا فعلا بحب مصر وبحب كل عربي..وعندي ايمان كامل بشعوبنا العربيه..وانها اشرف واعظم من الكون كله..بس لو تفوق شويه..
عايزين صحوه بجدمش عشان فلسطين..لا ..عشان كرامه الامه..عشان انسانيه الانسان
انابكره الريس بتاعكم..مش بس هو..والريس بتاعنا قبله..الاتنين عندي العن من بعض..بس مجيش اقول ده الريس بتاعنا وانا وابن عمي عالغريب..عشان الساكت عن الحق شيطان اخرس..ولما قال انصر اخاك ظالما او مظلوما..مقصدش انك تظلم زيه..لا هو قصد فيها انك تنصره بتقويمه..وتساعده عنفسه عشان يبطل ظلم..اكيد ربنا اكبر من انه يدعونا للظلم..
المهم الا خلاني اعبر عن الا جوايا هو القهر والالم الا جوايا وشعبنا قاعد بيموت والعالم بيتفرج..غزه بين فكي الاسد اسرائيل ومصر..وللاسف ان مصر تكون احد فكي الاسد..
اي قلب واي ضمير عربي اسلامي بيشوف الا بيحصل ويفضل ساكت..انا مش بقولك تحاربو..ده يا بنتي حتى استنكار متقالش..واسرائيل قالتها بالقلم العريض مصر دعتنا الى محاربه حماس في غزه..انت اضربو وانا هسندكم..وعلني بلا حياء او خجل
عايزاني ارفعلو الشابوه..ولا اسقفله..بس بقول بنفسي واحد زي ده صهيوني..متامر عشعبه وبيزل فيه وبيقمعه بالطريقه دي عشان يفضل متبت بالعرش بتاعه هيخجل من نفسه لما يبيع اهل دينه..مع العلم ان الحرب ضد شعب باكمله مش ضد حماس بس لعبه سياسيه كالعاده..وحجج واهيه عشان يبيدوا غزه
الكلام كتير عايزله كتب ودواوين..والجرح بالقلب اكبر من انه يتقال بكلام وحروف..العالم كله بيشهد عالغدر والخيانه..هي يعني جت على كومنت بمدونه

الله يصلح الحال..وبرجع بقولك انا قلبي بينزف على حال الشعب المصري..بس يا رب يصحى ويعرف ازاي يرفع راسه مره ويقول لا
اتمنى اكون رديت وتكوني فهمتي مع اني متاكده كويس انك فاهمه وفاهمه كويس اوي

تحياتي

غير معرف يقول...

صديقتى رغم معرفتنا من سنوات لكن لم يكن لنا حوار جميل مثل هذا
وانا قلبا وقالبا مع اهل غزة وبتمنى ان مايحدث ينتهى وان تعود القدس لنا كمسلمين وكعرب‏
وانا قلبى مثلك ينزف ع شعب غزة ربنا يصبر كل ام وكل اب واتمنى من كل العالم العربى تعرف تقف مرة واحدة ايد وحدة بدال ميمسكوا فى بعض ويسيبوا عدوهم اسرائيل
وتحياتى لك
ياريت تشوفى التى فى وانتى هتعرفى ان كل المصريين معاكم ورافض مايحدث فمصر ٨٠ مليون وليس فرد

غير معرف يقول...

اختى الغاليه عاشقه حبيبتى
اولا كلامك عن مصر لمسنى جدا لدرجه ان شعرت بقشعريره تسرى فى جميع بدنى
ثانيا لن يكون ما يجمعنى واياكى حب صلاح جاهين فقط وانما حبنا لمصرنا العزيره
مع العلم انى بدات اعشق صلاح جاهين لانه السبب انى تعرفت عليكى
كلماتك رقيقه جدا
انا فضلت انى اضع ردى هنا لانى حسيت البوست ده جداااااااا
اتمنى ان تتابعى كتاباتى لان تعليقاتك تهمنى
اختك عاشقه الرومانسيه

غير معرف يقول...

عزيزتى عاشقة الرومنسية

يجمعنا حب مصر وصلاح جاهين واول اسمينا عاشقة بجد نورتى المدونة بكلماتك واتمنى اعرف رايك دائما

تحياتى لك