الأحد، 4 أكتوبر 2009

مدونه للبيع مين يشترى ؟


عشت تجربة امتدت عدة اشهر كنت متابعة للمدونات اعلم أنها ليست بالفترة الكافية لمعرفة ما توصلت إلية ولكن رأيت إن المدونات ما هي إلا كارثة موقوتة تنفجر في صاحبها على أوقات متفرقة .

عملت المدونة وأنا مش عارفة هعمل فيها بس قولت اعمل وفعلا نزلت بعض الا كتبته في حبيبتي أو لحبيبتي لحد هنا عادى ونزلت بوست كلمتين وبس بستنكر فيه إن كل وحدة تحب تروح تسلم وتصبح وتأكل وتشرب في المدونة كنت فاهمة إن المدونة عبارة عن متنفس الإنسان بيخرج فيه أفكاره المبعثرة وحاولت على قدر استطاعتي أن لا أقع فى نفس المحظور على الرغم من ان كل ما اقوم بنشرة من لعنات واهات ليس الا انى اشعر بنفسى فى لحظات الشجن .

بعد قليل من متابعتي للمدونات لقيت شبكة عبارة عن خلية مكونة من ملكة وحوليها مجموعة من النحل تعمل في خدمتها وبعض النحل ملكات أيضا وهناك من يعملون في خدمتهم وهكذا وتصبح نجمة الحفل والملكة المتوجة بين أقرانها من تستطيع أن توقع إحدى الملكات لتصبح خادمة في الخلية

لأول مرة يصيبني القرف من المثلية والمثليات فهذة ملكة تعشق حبيبتها وتكتب فيها دواوين الشعر والأخرى تكتب من المشاعر ما يجعلك تبهر بهذا الحب حتى يقع الخلاف ويبدأ مزاد المدونات فى المزايدة على من يضم هذه لمملكته ومن يضم تلك


هل أصبح العشق والحب سلعة تباع فى مزاد المدونات

لقد تعلمت إن انظر إلى السماء فأرى ملكوت الله فاعشقه واستغفره ، أن انظر إلى الجبال فاستغفر الله واعشق قدرته عز وجل ، أرى البحر فأسبح في قدرة الخالق واعشقه أرى الشمس بروعتها وارى القمر بهالته فاستغفر الله واعشقه .

تعلمت أنى عندما أقول احبك يا رسول الله ان اقولها من كل خلية فى جسدي ان أقولها بفؤادي قبل أن اتفوة بها .

تعلمت أن للعشق احترام تعلمت أن كلمة بحبك لها هيبتها تعلمت أن الحب صدق في المشاعر تعلمت أن الحب احترام، تعلمت أن الحب والعشق ملك لمن يحبون تعلمت أن الحب ليست كلمة تقال على الأرصفة

علمني الحب أن أقف بين يدي الله وادعوه أن يجمعني بحبيبتي على حبة وان يرحم قلبي فهو ليس ملكي فالقلوب بين يدي الله ، علمني الحب أن اسكنها قلبي إلى الأبد ولا يدخله غيرها أبدا ليس لأني قوية على الحب أو أنى ملاك بل لان قلبي عرف معنى الحب وقدسيته .

وجدت صديقتي الجميلة ريمان تنوه وتشجب وتعلن أن ما تكتبه من خيالتها كأن الحب جريمة سيعاقبها عليها العالم أريد أن أقول لها قولي ما شئتى فى الحب قولي ما تشعرين بة وما يشعر بة قلمك واطلقى العنان لأفكارك فالمدونة ما هي الا ساحة لطرح الأفكار وليست ساحة للتباهي ونصب الأعراس الزائفة

هناك 28 تعليقًا:

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

احم احم

اول تعليق


وسعولى كده

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

مممممممممممم

تمام

والتانى كمان

وحشتينى ياقمررررررررررر

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

مممممممممم


انا جايا اشترى المدونه عاوزة فيها كاااااااااااااااااام

هههههههههههههههههههههههه

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

طيب اروح اشوف الشروط وارجع

انا راجعه ما حدش يدخل

بعد اذنكم بالدور

امووووووووووووووووووواة

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

مممممممممممممم

بصراحه بجد كلامك وجعنى قوى يا حبيبتى

ربنا يهدينا جمعيآ للطريق السليم ويبعد عننا الشيطان الرجيم
بجد انا بحبكك فى الله وربنا يعلم صدق كلامى
وياريت بجد تسمحينى انى غلط فيك فى يوم من الايام

ربنا يسعدك يارب ويكرمك حبيبتى ويبعد عنك اى شر او مكروة قادر يا كريم
خلى بالك من نفسك

رولا يقول...

المدونه مباعه والسلام ختام

رولا يقول...

محدش يزاود ولا حد يقرب انا اشتريت ودفعت التمن..,ومعايا العقد

ريمان يقول...

السلام عليكم



مش عارفه قاولك ايه

ولا اعلق على اى ناحيه فى موضوعك


بس عايزه اقولك ان المدونات فيها الكويس وفيها الوحش

وفى ناس صادقه بجد وناس لابسه قناع مش قناعها


وزى برضه ما قولتى عن موضوع الملكه والخدم


بس الحب مش جريمه

ولا عيب ولا حرام


انا كنت مجرد بوضح لزوار المدونه لانى اما بكتب بوست فيه حب مش بيقولوى البوست جميل ونحييكى عليه لاء

فى ناس يقولولى اسمه ايه؟

وبيشتغل ايه

وشكله ايه

وهتجوزوا امته وكده


لو فى انا هقول ع المدونه انى مرتبطه مش هخبى عليكم يعنى انتم اكيد هتفرحولى

لكن ده مجرد توضيح عشان التعليقات السخيفه اللى كانت بتجيلى


المهم انك اما بتكتبى موضوع شخصى عنك وبتفضفى فيه بكل تلقائيه بحس انى بحبك اكتر لانى بتعرف عليكى اكتر وكمان بعجب بحاجات كتير فى جوانب شخصيتك

وبعدين يا جميل لو انت زعلان انى كاتبه التنويه انا والله هشيله الوقتى عشانك يا قمر

عاشقة حبيبتى يقول...

ايناس

ما اجمل دعائك لى ربنا يهدى الناس للخير بجد ويعرفوا قيمة الحب وطهارتة وقدسيتة


وانا كمان بحبك ومسمحاكى وربنا يعلم

عاشقة حبيبتى يقول...

انا وهى


لالالالالالالالالا محدش يصدق لسة مبعتش المزاد مفتوح وعمرة ما هينتهى طول ما فية عالم بيلبسوا مسكات وبيتلونوا كل يوم بشكل


لولو شيفانى وانا سكر ودمى عسل

عاشقة حبيبتى يقول...

ريمان

انتى خلتينى ارد واعلق وانا مش لحقة اخد نفسى انتى فهمتى كلامى غلط

انا بستنكر ان تروحى تكتبى كدة او حد يقولك او يسالك لان المدونة ما هى الا تعبير عن احاسيس يشعر بها الانسان وليس من حق اى انسان اى يحجر علية او يطوقة بالتساؤلات

اكتبى وقولى ما ترتاح لة نفسك وعندما تحبى اعلنى ما تريدنة للنور


اشكرك لتعليقك الجميل بجد وتحياتى وكل الحب

غير معرف يقول...

انا جيت بس مش فاهمة حاجة
هاجي تاني بس يا رب يكون المزاد شغال

حـــــــــــب الملائكه يقول...

السلام علكم
شاري وعايه عشرين محامى وثلاث قضاه
ووزير واللى هايتكلم
هاكهربه
ومعايه امريكا قادرة على كل الدنيا الا(( الاسلام ))
ها
هاتبيعي
مدونتك جميلة اوى
يلا سلام بقي
الجزااااار عودة اللقب

رولا يقول...

مون..تسدئي انا مكنتش وخده بالي..بس قريته كويس..وحاسه في تلقيح كلام..ولا انت ايه رايك؟؟؟؟
عموما يا ستي..الا عايز ياكل والا عايز يشرب والا عايز ينام..كل واحد حر في مدونته..ولا ايه..
وانا بقرا افتكرت نجعاوي وبسطويسي..والا انت عندك الحق تعبري عن الا جواكي مهما كان والناس التانيه لاااااااا..
مع اني متاكده ان مفيش حرف بيتكتب ملوش مناسبه..او انت بقى بتكتبي اي كلام عشان تملي صفحات المدونه..والسلام..

يا قطتي في مثل بيقول الا بيته من ازاز....والباقي عندك يا حته مني..

انا كنت قلت اني اشتريت البلوج..لا طبعا انا كنت بهزر..انا يا دوووب متحمله الا عندي...مبروكه عليك المدونه يا جميل...وعلى الا هيشتريها من بعدك...

سلام

غير معرف يقول...

موضوعك عجبنى جدا الحب وكلمة الحب فى حد ذاتها كلمة مليئة بالمشاعر الجميلة والمعبرة عن قلب كل انسان هناك اناس يتخذذوها شكلا فقط للعب بقلوب البشر
وصحيح كلامك ذى ما ذكرتى فى مدونات كتير ذى خلية النحل عبارة عن ملكة او شبه حية مقنعة بوشوش مذيفه بس دى طبيعة البشر ربنا خلقنا انواع وصفات لانى الانسان مش معصوم من الخطء تقبلى مرورى كل السعادة ليكى

عاشقة حبيبتى يقول...

سالى العسل

نفسى افهم الموضوع فية اية نكد يا بنتى وربنا انا حسة ان فى ناس ولا فهمة شئ وبتعلق وخلاص والله كتر خيرهم

انا موضوعى اعمق واكبر من مجرد مزاد

بناء على رغبتك هنزل موضوع جديد سريع سريع

عاشقة حبيبتى يقول...

حب الملائكة

والله المدونات الا بدون حب ولا تسوى فيها مليم انصحك وفر المحامين وامريكا لحاجة اكبر

وعموما لو مدنتى عجبك متغلاش عليك


تحياتى شرفتى بمرورك

عاشقة حبيبتى يقول...

لولو انا مش عارفة خدتى بالك من اية عموما الا على راسة كملى انتى بقى ....

انا لن ولا ابيع مدونتى اعتقد ان كل كلمة كتبتها هنا غالية على فهى كلمات من داخلى كتبتها باحسيسى حتى ولو كانت لا تهم احد او انها لا تليق لمستوى ادبى ولكنهاكانت من داخلى

وبخصوص بسطويسى ونجعاوى اعتقد انى اخطئت وعاقبت نفسى بغلق المدونة يومين وحذفت ما كتبت واعتقد انى بشر ولست معصومة من الخطئ

انى اتحدث عن الحب الحب الذى ننطق بة يجب ان يكون فية من السمو والرقى ان لا نهينة فالحب هو الحبيب

الا ترى يا سيدتى ان الحبيب ارفع واعلى من ان نجوب بة على صفحات المدونة وعلى ألسنة العامة


تحياتى

عاشقة حبيبتى يقول...

الملاك ايمى

اخبارك اية يارب تكونى بخير اشكرك بجد على كلماتك واحمدلله ان هناك من استوعب كلماتى وفهم معنى البوست

ان البشر انواع وصفات فنحن بشر ولكن الحب هو الحب فى كل العصور ان الحب الصادق هو من يتملكنا الى اخر العمر

تمنياتى لك بالحب والسعادة

رولا يقول...

المثل بتاع الراس انا معرفوش كملي انت...طب احاول احزر..الا على راسه شعر مثلا..؟؟؟ ولا في حاجات تانيه بتكون عالراس انا معرفهاش؟؟؟الا عراسه كاب؟؟؟ينفع برضه..بس انا بفضل الشعر..الا على راسه شعر بيسرحه..مهو مش معقول ينكشه ويمشي..

في حاجه حلوه اوي اتكلمتي عنها ..اسمها حريه..
دع الخلق للخالق..ومش ضروري التوقعات والتكهنات..كل ما حد كتب كلمتين بالمدونه..نبتدي احنا نحور وندخل بخيالات غريبه..

وخلي كل واحد يحب بطريقته..ويحترم حبه بطريقته برضه..اكيد مش كل الناس هتمشي بطريقتك يعني..
بعدين انت الا يقرا بوستاتك يقول بتحبي السفاح ذات نفسه..بس انا عشان عارفه انه كلام وبس فعادي..

روقي يا قطه..وبلاش خربشه...لاحسن تتكسر ضوافرك..

اممممممممممممموه

MaJnOnA يقول...

تشبيهك لبعض المدونات بخلية مكونة من ملكة وحوليها مجموعة من النحل انا شايفتو تشبيه صحيح بالفعل
لكن هذا النوع من المدونات قليل جدا لان كل شخص لما يعمل مدونة يكون قصدو من ذلك ان يعير عن الموجود في داخله بكل صدق وصفاء وما محتاج للمزايدة على مشاعرو واحاسيسو
وبالاخير المدونات هذه تعكس شخصية صاحبها وكل شخص له طريقة في التعبير وكذلك كل شخص له طريقته لفهم هذا التعبير
اتمنى لك الموفقية وان شاء الله يستجاب دعائك
مع كل الود

غير معرف يقول...

يا بنتي
هو المزاد لسة شغال ولا اية
يالا يا عم
لال اونو
الا دوس
الا تريس
حد يشيل بقي الليلة دي
بس ادفعي الضرايب اللي عليكي الاول يا بطة
سلاموز

رولا يقول...

يا هديه ربنا...بحبك اوووي ومقدرش بيوم تكوني بعيد ..حتى لو حصلت بينا حرب ..برضه هتفضلي الخرم الا عالشمال

عاشقة حبيبتى يقول...

رولا

هتوحشينى اوى اليومين دول بلاش تغيبى كتير

منتظراكى

عاشقة حبيبتى يقول...

مجنونة

فى المدونات فعلا تقدرى تعرفى شخصية صاحبها وتعرفى تحكمى علية لو كان شخصية عاقلة او شخصية مجنونة

وانا عاشقة الجنون

نورتينى دمتى بكل الحب

عاشقة حبيبتى يقول...

سالى
خلاص خلص المزاد ورسى ان كل انسان يحتفظ بمدونتة لحين اشعار اخر


دمتى بكل الحب

التميز المثالي للخدمات المنزلية يقول...


شركة تاج للتنظيف بالدمام 0551844053

شركة مكافحة حشرات بالدمام

شركة رش مبيدات بالدمام

شركة تنظيف شقق بالدمام

شركة تنظيف فلل بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالخبر

شركة تنظيف شقق بالخبر

شركة تنظيف بالدمام

شركة تنظيف سجاد بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالاحساء

شركة مكافحة النمل الابيض بالاحساء

شركة مكافحة حشرات بالجبيل

شركة تنظيف سجاد بالجبيل

شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل

شركة تنظيف منازل بالجبيل

شركة رش دفان بالدمام

شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام






التميز المثالي للخدمات المنزلية يقول...

شركة رش مبيدات براس تنورة

شركة مكافحة حشرات براس تنورة

شركة مكافحة النمل الابيض براس تنورة

شركة تنظيف منازل براس تنورة

شركة مكافحة حشرات بالاحساء

شركة مكافحة النمل الابيض بالاحساء

شركة تنظيف فلل بالاحساء

شركة رش مبيدات بالاحساء

شركة مكافحة النمل الابيض بابها

شركة رش مبيدات بابها

شركة مكافحة حشرات بابها