الأحد، 8 فبراير 2009

لحظة انكسار


لا عارفة اكتب ولا أقول حسه إن كل شيء تاية جويا ، الكلام تاية ، الحروف تاية ، عقلي تاية ، مش قادرة أحس بأي شيء حواليا حسه إن مش أنا الإنسانة إلا اعرفها خافية ابص في المرايا خايفه أشوف شكلي وابص بعيني جوايا

كل ما أحاول أفكر القي كل افكارى مثل كلمات متقاطعة ليس لها إجابات كل لما اعثر على إجابة واكتب حرف انسي باقي الحروف نفسى أكون جملة مفيدة اعرف بيها مالي

حسه بنفسي ماشية على ماية كل شيء حواليا غير متزن حسه أكنى لاعبة في سيرك ماشية على حبل رفيع جدا خايفة أقع تنكسر رقبتي طيب متنكسر ما أنا أساسا حسه بانكسار جويا عمري ما حسيته

آآآآآآآآآآآآآة من نفسي ومن ضعفي

هناك 50 تعليقًا:

غير معرف يقول...

احساس وحش اوي انا نفسي حساااه جدا اليومين دول
بوستك لمسني جدا

تحياتي

غير معرف يقول...

عزيزتي وصديقتي
انا عمري ما تخيلت تكوني بالاحساس ده والضعف ده يمكن لاني بطبيعتي ما بحب الا الست القويه القادره على اثبات نفسها وذاتها صحيح كلنا بنمر بلحظات ضعف وانكسار ونكون مش قادرين نفهم احنا عاوزين ايه بس كل ده بيعدي بسرعه لانا لازم نكون اقوى من كل العثرات لازم نوقف على رجلانا من تاني ةنبص لنفسنا بالمرايه لانا اكيد حنشوف عيون مليانه حب وثقه وقوه انا واثقه من كده .. يا ريت تبصي لنفسك لاني انا شايفاكي غير مانتي شايفه نفسك
يمكن ده من تاثير البعد والفراق عن الاحبه بس لازم يكون عندك ثقه وامل لانكم حتتقابلوا في وقت قريب ... بصراحه مش عارفه سر هالبوست يا رب يكون لحظه وعدت خلاص ...
بتمنالك الحب وراحة البال
فعلا انا اتضايقت للاحساس الي وصلني من هالبوست
اتمنى اشوفك بخير دايما

غير معرف يقول...

ايه يا حته مني كل ده ليه صعب اوي الاحساس ده بس هو احساس مش غريب بلحظات كتيره بتعدي علينا وشنا بيضحك وجوانا مكسور وحزين وفعلا بنستغرب هو احنا ليه حاسين كده
بس هي الحياه كده مجموعه انتصارات وانكسارات
سلامه البك وروحك من اي انكسار
ايه ده انا مالي منكسره وبشحت وشويه وهعيط
مش انا شورت عليكي بالمدونه هعمل زي ما قلتلك بالليل والباقي عندك
اضحكي بقى عشان اقولك الا هتموتي وتعرفيه:)))
تسدقي اموت بضحكتك يا بت قال انكسار قال مش راكبه عليكي الحاله

غير معرف يقول...

حبيبى بعد الشر عنك عنك فى الكلمة دة مهما كنا بعيد عن بعض محبش اسمع منك الكلمة دى ابدا كسر معانها انى انا للى بنكسر انا اغيب يوم اجى القى كسر مش همشى تانىىى وحشششششششتنى بحبك يااغلى من نفسى عليا (( اية السر للى هتقولهولك البت دى هتخبى عنى)) قولى قولى مش هقول لى حد هههههه

غير معرف يقول...

على فكرة نسيت اقولك السونج دى بحبها موتتتتتتتت

غير معرف يقول...

وحشتينيييييييييي جدا جدا يا صديقتى الغالية انا فعلا اكتشفت انى بقيت مرتبطة جدا بكلامك صدقينى لو قلت لك انك شيىء غالي جدا عندى وانى اكتشفت انك اكتر انسانة احب اقرالها وانا مش هعلق على البوست دلوقتى انا بس عاوزة اقولك منورة يا احلى قمر

غير معرف يقول...

طب متيجي يا حياتي على جنب وتاخديني بالراحه وتساليني عن السر مع اني مش هقولك بس جربي وعلى فكره هي كمان مش هتقولك وانت مالك اصلا ناس منكسره وبتقول اسرار لبعضها
حسيت فجاه اني بيضه وشويه وهتطلع مني حاجه تصوصو
بت يا حياتي تجيش انا وانت نقول لبعض اسرار وسيبك من الانكسار والابجبار هزبطك انا :)))
فجأه تحول الاحساس من بيضه لسوسه
هجري قبل ماكل علقه ؛))

غير معرف يقول...

بيضة كتكوت وصوصو السر يابنتى قبل ميطلع من شفيفك بيكون عندى احنا بنلعب ولا اية احم لالالا داحنا جدعان اوىىىىىىىى (:
لو هخدك براحة ع جنب فاانا اخدك بس انا للى هقولك سر عميق ودقيق ويحتاجة الى جنب فعلا كى اقول هذا السر العويص

غير معرف يقول...

العزيزة مثلية تبحث عن زاتها

يارب الاحساس دة يزول بسرعة لانة احساس صعب بجد


وتحياتى لمرورك الجميل ودائما اسعد بكلماتك

غير معرف يقول...

الصديقة الصدوق ريما

كل يوم باكتشف مدى نقائك وجمالك وبشكرك جدا لاهتمامك بيا وربنا يقدرنى وارد الاهتمام بس مش فى لحظة انكسار بعد الشر فى لحظة فرح وسرور يارب

تحياتى لك

غير معرف يقول...

صديقتى دودو
الا وحشانى جدا جدا مين دودو ومفتقدة وجودةها بعد عودتى من السفر مين برضة دودو

والله ياشيخة التعليقات ملهاش طعم من غيرك

الله يسلمك ومنورانى ديما

غير معرف يقول...

انا بقى فضيت للاختين الحلوين هناء وشرين
قصدى حبيبت قلبى وعمرى حياتى هتستمر وصديقتى اللدودة انا وهى

اية ياجماعة اسرار اية وبيضة وفرخة انتوا دخلين مزرعة دواجن ولا نفسكم تكلوا بيض

انا وهى اعرفك وابلغك من مكانى هذا ان حيات قلبى عرفة السر النهدى دة انالسانى مش بيتبل فية فولة عن حبيبتى دة انا لما بخبى عنها حاجة ببقى بفرفر كدة لحد ما اقولة

تحياتى للديوك

غير معرف يقول...

حياتى وعمرى وحبيبتى

انا كل لحظاتى انكسار بدال انا بعيدة عنك ومستحيل الانكسار دة ينتهى الا لما اشوفك وارجع تانى

والسونج هخلية ولا اشيلة محتارة بس هغيلة علشان دموغك اغلى من عمرى ياحب عمرى كلة

بحببببببببببببببببببك

غير معرف يقول...

انا عايزة اتصل بى المطافى تاجى حالا لحسن فى بيضة هتفرع دلوقت خخخخخخخخ هعهعهعهععه

غير معرف يقول...

انا وهى

صديقتى واختى الا بجد كلمتها بتخرجنى من احساس الحزن والصمت بضحكات لا تنتهى
ربنا يديم الصداقة والاخوة للابد

تحياتى

غير معرف يقول...

طيب مش تقولي انك رجعتي ولا انت مش عايزانا نزورك يعني؟
حمدالله على السلامة بس مش حلو الاحساس اللي انت فيه ده حاولي تشغلي نفسك شوية علشان تتظبط المسائل معاكي
تحياتي

غير معرف يقول...

ظهر الحق وزهق الباطل هييييييه شفتي شفتي يا بت يا حياتي انت الا تدخليها بالجو الإتم والانكسارات والزوايا وانا بقى بكل شفافيتي ركزي عالشفافيه ها وخفه دمي والعسل الا عامل زي نبع رقراق اجي واخرجها من مودك العكر هي الا قالت مليش دعوى
بعدين انا قلت حاسه نفسي بيضه انت باي حق تدخلي مامتي بالموضوع فرخه ايه وديك ايه كان مجرد احساس عابر هو الواحد ميعرفش ينكسر براحته ثواني

الا صحيح مين دودو:))))

غير معرف يقول...

عزيزى احمد

منور طبعا المدونة وعايزاك تزورنى من اول لحظة رجعت فيها بس انا بحب الناس تسال عليا علشان اعرف انا غالية عندهم ولا مجرد حد وخلاص

وادينى عرفت غلاوتى عند الناس

تحياتى لك

غير معرف يقول...

انا وهى

انتى ناوية على اية عجبتنى نبع رقراق مش فهمة معناها بس انتى بتدخلى فرحة على الشفايف والقلب بتسعدنى دائما
لكن ركزى معايا فى الحتة الا جاية حبيبتى بتدخل البسمة والضحكة لكل خلية فى جسمى هى سبب الفرحة جوة عينى هى فرحة عمرى انكسارى فى بعدها

كنى بقى هجبلك سودانى بدال الفزدق الحلبى

بجد دمك بقى زى العسل شكلك اتعديتى من البت سما

تحياتى

غير معرف يقول...

بوست رائع و اكنك بتكتبي عن احساسي بردو مدونة رائعة

غير معرف يقول...

لحظة انكسار .... ركزي علي لحظه ولا تركزي علي انكسار ... هي لحظه فقط .. تصيرك لها رائع لان احساسك طبييعي ..

انتهت اللحظة الان ؟؟؟ صح

كوني بكل الخير

غير معرف يقول...

الله يسعدكم دايما

دمتي بكل خير

غير معرف يقول...

علي فكره انا بس عاوزك تتابعي التعليقات انا رديت عليكي هناك اتمني انك تستفيدي


https://www.blogger.com/comment.g?blogID=4708334627830021126&postID=7605714923244050353&page=1

غير معرف يقول...

عزيزى مواطن مصرى

تحياتى اتمنى الاحساس يزول وشكرا لمرورك

تقبل تحياتى

غير معرف يقول...

مثلية

تحياتى لك ولمرورك

غير معرف يقول...

Just 4 U

شكرا لكلامتك الرقيقة واكيد اللحظة هتنتهى طول ما فية شمس جديدة بتطل علينا

تحياتى لمروك

غير معرف يقول...

حنفى

والله الاستفادة الا هتيجى من امثالك مش محتجاها

ياعم كتكوت الفصيح يا بتاع الست

غير معرف يقول...

عاشقة حبيبتي

لاخذ العلم انا رديت عليكي تاني

بس عاوز اقول لحضرتك انا لسه زي مانا بس حضرتك اعقتد يعني مش ينفع تشتمي واحد بيقولك حضرتك ولا ايه

وبعدين الست اللي انتي بتقولي عليها دي اللي بتقولي انا بتاعها مش شرط اني علشان رديت يبقي برد عنها

انا برد عن نفسي

وكاتب كده في التعليق
وهي ليها لسان وترد زي ماهي عاوزه انا مش ليا دعوه بحد

غير معرف يقول...

طبعا انا معارض جدااااااا
ومن اشد المعارضين كمان
بصي يا قمر ازاي نحكم على الحاجه اذا كانت صح او غلط
1-طبيعي لو الحاجه دي بتتعمل في الظلام
ومش عايزين حد يشوفنا واحنا بنعملها
او يعرف اننا بنعملها
انا بتكلم هنا على ربنا اولا بما انك مسلمه والاهل ثانيا
ياعني نفرض انك بتمارسي المثليه مع صاحبتك ووالدك دخل عليكي
هيقفل الباب ويقولك كملي ياحياتي ربنا معاكي؟؟
2-لما تقفي قدام ربنا يوم القيامه
وسالك هل ده صح ولا غلط هتقولي ايه؟؟
3-لما الحاجه دي تتكشف وااقرب الناس ليا يعرف ويعاقبني وتبقى راسي في الارض يبقى الحاجه دي غلط
4-لما يجي يوم القيامه ويجي ميزان الحق والباطل ياترى الحاجه دي هتتحط في انهي كفه ؟؟ الحق ولا الباطل؟؟

المختصر علشان مطولش عليكي علشان شكلك مخنوقه مني
مع اني مستريحلك وحاسس انك كويسه بجد
بس ما علينا
هقولك على حاجه
عارفه طبعا حديث الحلال بين والحرام بين صح
في بقى امور مشتبه فيها
في ناس بتعملها وتقول ياعم دي حلال
وناس بتسيبها خالص عارفه ليه
علشان بيخافوا ولو للحظه واحده انها تكون حرام وتخلي ربنا يغضب عليهم
الا غضب ربنا يا اسمك ايه
ومدام الحلال موجود ومتوفر خلاص يبقى الحلال احسن
ولا انتي مش لاقيه عرسان ولا اييييييييه؟؟

اسف على الاطاله طبعا


ايوة صحيح في حاجه كمان
لو بتعرفي تلعبي شطرنج زي ما بتقولي وريني نفسك
سجلي في الموقع ده
www.chess.com
وابعتيلي تحدي
وهنلعب على فلوس كمان
اسمي في الموقع
ahmedd770
يلا هستناكي


معلش خلاص انا خلصت اهو نصيحه صغيره

ابعدي عن اي حاجه في ولو شك واحد في الميه انها حرام
واقرئي دايما
وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله وللمؤمنون
ياعني يوم القيامه هنعرف اعمالك كلهم
خلي قلبك ابيض
سلام

غير معرف يقول...

خلاص اوك معلش النت كان قاطع انا هقرأ البوست واول ما اخلصه هسيب كومنت اني خلصته ولو عاوزاه يكون في مدونه ملائكيه اختاري علشان مش نعمل برةبجنده للبوست شوفي تحبي اي مكان او حتي ضيفي الميل وابقي اعملي اجنور بعد المناقشه

ممكن اتاخر في قرأته شويه سامحيني بس علشان الدروس بس ان شاءالله هروح اقرأه حالا
( sheva_hassan@yahoo.com )
دمتي بود

غير معرف يقول...

قرأت البوست بس للاسف مش هعرف اتناقش دلوقتي علشان عندي 3 دروس من 5 ل 12 انتي عارفه تالته ثانوي بقي

ان شاءالله اول ما افتح هبعت كومنت

لاني فعلا عاوز اتناقش مع حضرتك خصوصا اني بعد ما قرأت البوست واعترف انك كان معاكي حق وكان لازم اقرأه

دمتي بخير

غير معرف يقول...

السلام عليكم

انا قرات الموضوع اللى انتى قولتيلى عليه




اولا احييكى على اسلوبك

وعلى ذوقك فى طريقه كلامك

واحب اقولك انك نورتى مدونتى

وسعيده بزيارتك

واحب اننا نتناقش بكل هدوء

انا قرات الموضوع اللى انتى قولتيلى عليه

و

عايزاكى تعرف انى والله مش عامله البوست ده عشان افتح باب الجدال مع المثليات

وانا حذفت تعليقى عند المثليه اللى انا علقت عندها عشان مش تاخد بالها من مدونتى ومن موضوعى عشان مش اجرحها
واكتفيت انه يكون الامر ده بينى وبين اصحابى المدونين

لكن للاسف هى لحقت تشوفه ازاى مش عارفه

ثانيا

عايزاكى تعرفى انى والله لا اقصد الا كل خير

انتم اخواتى
واسفه بجد لو كنت جرحتكم او ضايقتكم

ثالثا




موضوع السحاق او المثليه ده هو موضوع اخلاقى اكتر ما هو دينى

انا اعرف ان حكم المثليه فى الشرع هو التعزير

وهو غير حكم اللواط عند الرجال


انظرى هذا الحديث

(ثلاثةٌ لا يقبل الله لهم شهادة أن لا إله إلا الله: الراكب والمركوب -أي: المفعول به- والراكبة والمركوبة -أي: التي تفعل بأختها مثلها- والإمام الظالم

انظرى اختى
ايوة انا بقول اختى لانك فعلا اختى وان مش ممكن اقول غير كده

انظرى الحديث ده

يعنى ربنا مش بيقبل الشهاده من اى واحد يفعل حاجه من التلات حاجات دى

يعنى كده ضاع الدين

احنا بندخل الجنه بلا اله الا الله

اما ربنا مش يتقبلها

يبقى هنروح فين؟

اختى

اخشى عليكى من الاستهانه بهذا الذنب

قال الله تعالى

وتحسبونه هينا وهو عند الله عظيم

غير معرف يقول...

عاشق الشهادة

اولا : لو انت متزوج وتسير بزوجتك فى الطريق وقبلتها سينظر لك الناس على انة فعل خاطئ ويمكن الشرطة تمسكك ويعتبر فعل فاضح فى الطريق العام

ثانيا : هو ينفع تجامع انشاء الله مراتك فى العلن ولا بتكون فى بيتك وفى غرفتكم

ثالثا : لو اى حد من اهلى عرف انا قادرة على المواجه ما دمت اخترت شئ لازم اكون قد المسئولية وادافع عن راى او اجلس مكانى

رابعا : مين بقى الا نصبك انك تنصحنى عايز تفهمنى ان كل تصرفاتك حلال لا بتكدب ولا بتنظر اى نظرة ولا بتعدي عليك صلاة من الصلاوات ولا بتنشغل بالدنيا بمتاعها ولذتها عايز تقولي ان حضرتك منزه وكامل ( لا كامل إلا الله )

خامسا : انت مين او انا مين علشان ننتقد حد ونقول دة غلط ودة صح ، انت مين وانا مين علشان احجر على حريتك وازايد على دينك ومعرفتك بالله وابدا احاسب انا وانت بشر - وزى ما بتقول (( الحلال بين والحرام بين))

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

عاشق الشهادة

انا لست بملاك ولا شيطان ولكن الله خلق لنا قلوبنا وليس على القلب بمسيطر فالقلوب بين يدى الله هل سيحاسبنى الله على قلبى ؟ ولو انا برتكب الحرام او بغلط فليس بعدل ان تحاسبنى لانك بشر

ثانيا : الم يكون ايام الرسول صلى الله علية وسلم هناك العبودية؟ فقد كان المسلمون في أيام الرسول علية السلام يرغمون سجناء الحرب على أن يصبحوا عبيداً و يعاملون سبايا النساء كغنيمة وقد انتهت العبودية الان ولم يعد هناك مايعرف بالعبيد اية ريك بقى لو يجى بعد قرن من الزمن من يحلل المثلية هيكون رايك وردك اية


انا لا اجادل ولن اجادل لكن اقول ان كل واحد يخلية فى حالة أحسن يصلح من نفسة واهل بيتة صدقنى كدة هيتصلح حالنا وحال المسلمين اجمعين

اللهم اصلح حالنا ونجنا من عذابك ، اللهم لو اخطئنا فاغفر لنا ونجنا من عذابك ، اللهم هب لنا من صفاء النفس ما يجعلنا نكظم غيظنا ونعفوا عمن ظلمنا ونحسن إلية , اللهم أسترنا في الدنيا والاخرة ولا تفضحنا وسامحنا وحرم علينا نارك وعاملنا بفضل جودك وكرمك وأحسانك ولا تعاملنا بما نحن أهل له وعاملنا بما أنت أهل لة

اسالك الدعاء لى ولك وللمسلمين

غير معرف يقول...

اناديك بالاخت ريمان كما نديتنى

اولا انا من رئيت تعليقك من الحذف ولم ارى ما كتبتى

ثانيا للعلم فقط صاحبة مدونة عفوا ادم حبيبتى ولا اخجل ولن اخجل ان اقولها انها حبيبتى

ثالثا لاول مرة اجادل واناقش فى موضوع ساحمل معة من الذنب مايكفى واتمنى من ان يغفر الله لى ولكى وكل مسلم زنوبة

رابعا : ارجوا قرائة ردى على عاشق الشهادة وهو ليس استخفاف من ان ارد عليكى ولكن لانى لن اعيد ما كتبت

خامسا : هناك نقطتين هرد عليكى فيهم اولا ان موضوع المثلية دة موضوع اخلاقى اكتر ما هو دينى انا مش شايفة اى غلط فى الاخلاق ان احب انسانة ، مين حرمة ربنا محرمش الحب حتى الرسول الكريم كانت احب زوجاتة السيدة عائشة رضى الله عنها وكان دائما يعلن عن حبة لعائشة

والموضوع التانى الحديث الا استشهدتى بية حرام عليكى دة انتى ناوية تتوبى المثلين وتخلى ضميرهم يصحى ولا اية ( دعابة اصل انا تعبت ) اولا الحديث غير صحيح وغير مسند وليس المقصود بة للسحاقين ثانيا المقصود بية ان يجامع الرجل المراة زوجتة فى دبرها وكذلك التحريم بتاعة فى اللواط لان هناك ايلاج وجماع فى الدبر وكذلك اللواط يهتز لة عرش الرحمن

عزيزتى يمكن القياس فى الدين ولكن كيف نقيس من شرع الله واقام علية الحد فى جريمة الزنا واللواط وبين ما افتى بية الشيوخ وقال ان حكمة التعزير والله حرام يشيخة هتحكمى الا بيسرق زى الا بيحلم انة سرق

بصى ربنا يسمحنا لو اخطئنا واللهم اعلم بما فى قلوبنا

ملحوظة يجب ان تناقشى من يخالفوكى الراى وليس من يتبنى رايك حتى نتعلم ونعرف فالحياة بخبرة من هم اكبر منا

تحياتى

غير معرف يقول...

احترامي لحوارك الهادئ ، و المحترم ، و إن كنت مختلف معاكي ، في الموضوع ، انا مش باكتب عشان اقنعقك بحاجة ، لأني مؤمن بأن من يرد الله حقا سوف يلقاه، الغريبة انك مفلسفة الخطأ و ده اصعب حاجة ،و كمان انا مش مستغرب انك تعرفي ربنا ، لأنه واضح للكل .
ثانيا : احنا مش بناقش لو سمحتي اني ابدي رأي ايهما افضل و لماذا ؟ السحاق أم القومطة ( المعروفة خطأ باللواط ) لأن الاتنين خطأ من وجهة نظر العقل ، لأن لو انتشر السحاق ،يكون موتا للأرض لانه لن ينتج عنه نماء علاقة تؤدي إلى الفناء .
و على فكرة لازم تؤمني بأنه خطأ، لأن أنت امتلكتي مبررات عفوا شيطانية ، واهية ، مثلما فعل الشيطان مع رب العزة ( أنا خير منه خلقتني من نار وخلقته من طين ) انه فلسف خطأه في عدم السجود نسي من أمره بالسجود ، انت تبررين الخطأ ،الذي يؤدي إلى دمار البشرية إذا انتشر ، و الله يغفر إذا اعترفتي بأنه خطأ، أما إذا رأيتي أنه صواب ، فهذا لن يغفره الله .( و الله أعلم ).
ثانيا بلاش موضوع من منكم بلا خطيئة فليلقاه حجرا لأنها أصبحت مبرر لكل واحد يعمل خطأ و للحديث بقية لو أدرتي لك
سلام
لأكثر الفتايات على خطأ تمتلك من أسلوب الحوار الهادئ و المهذب ما يحتاجه الكثيرين في الدفاع عن الحق

غير معرف يقول...

انا بجد زهقت من كل واحد عملى نفسة مصلح اجتماعى ودينى

ونبى كل واحد بس يشوف نفسة ويخلية فى حالة وميفردش عضلاتة على حساب حد

كفايا بجد من اسلوب حوار عقيم ليس فية اى شئ ولن نستفيد منة شئ

لكم دينكم وليا دين

غير معرف يقول...

نعم لكم دينكم و لي دين

غير معرف يقول...

قصدي موصلش لحضرتك على فكره
انا قصدي قدام ربنا اولا
ربنا هيشوفني وانا مع مراتي وهاخد حسنات على كده اكيد انتي عارفه بلاش احراج بقى

اسمعي بقلبك مش بعقلك

قول النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏{‏ السحاق زنى النساء بينهن ‏}
الحديث صحيح طبعا مش هستدل بحديث ضعيف
وحسنه الامام السيوطي طبعا


ذكر بعض العلماء في تفسير قوله تعالى: " وَاللاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً" النساء، أن المقصود بـ (اللاتي) هن السحاقيات اللواتي يمارسن الشذوذ فيما بينهن.

مش عايز جدال في الايه
هتقولي المقصود هنا اللي بتزني
طبعا لاء لان اللي هتزني مش هنحبسها في البيت انتي عارفه حد الزنا كويس
المقصود هنا المثليات زي ما انتي بتقولي

(( ادا استحلت امتي ستا فعليهم الدمار ... ادا فيهم التلاعن و شربوا الخمور و لبسوا الحرير و اتخدوا القيان و اكتفى النساء بالنساء و الرجال بالرجال .... )) رواه الطبراني

ده بالنسبه للجزء المهم من الموضوع اختي في الله

اما بقى حكاية اني مش اهل لنصيحتك او نصيحة اي حد غيرك دي حقيقة ومفيش جدال بينا في النقطه دي
بس اقرئي بقلبك الحديث ده لو تفضلتي

ويقول صلى الله عليه وسلم : (( إن لهذا الدين إقبالا وإدبارا، وإن من إقبال هذا الدين أن تفقه القبيلة بأسرها، حتى لا يبقى إلا الفاسق والفاسقان، ذليلان فيها، إن تكلما قهرا واضطهدا. وإن من إدبار هذا الدين أن تجفو القبيلة أسرها فلا يبقى إلا الفقيه والفقيهان، فهما ذليلان إن تكلما قهرا واضطهدا، ويلعن آخر هذه الأمة أولها، ألا وعليهم حلت اللعنة، حتى يشربوا الخمر علانية، حتى تمر المرأة بالقوم فيقوم إليها بعضهم، فيرفع بذيلها كما يرفع بذنب النعجة، فقائل يقول يومئذ : ألا واريتها وراء الحائط؟ فهو يومئذ فيهم
مثل أبى بكر. فمن أمر يومئذ بالمعروف ونهى عن المنكر فله أجر خمسين ممن رآني وآمن بي وأطاعني وبايعني ))


ياعني اجر خمسين صحابي يا اختي

اخيرا
زي ما انتي قولتي
هدعيلك وهدعي لنفسي بالهدايه

نور الله صدرك بالقران وجعلك ممن يسمعون القول فيتبعون احسنه

شكرا ليكي يا اختي
سلام

غير معرف يقول...

عاشق الشهادة

ولا تقربوا الصلاة ونقف لحد هنا يبقى نسيب الصلاة كملها ولا تقرب الصلاة وانتم سكارا

انت مسلم وعارف ان القران الكريم نزل على مراحل وبأيات متفرقة ارحمنى بقى http://www.islamqa.com/ar/ref/839

الموقع اهو وادخل وافهم وبعدها ربنا يهدينى ويهديك


وعلى فكرة بلاش جدال لان لم ينزل نص صريح لا فى القران الكريم ولا فى الحديث الشريف عن السحاق


عزيزى احترامى الكامل بجد انت الوحيد الا احترمت منقشتى معاة بس تنازل لان لن تفيد ما تقول فانا اعلم بما اقول واتصل بميشخة الازهر الرقم لو معايا هدهولك واسالهم هذا هو الفاصل وستعرف منهم لم ينزل نص صريح ولا مخفى عن السحاق ولكن العلماء يجاهدون لمنع ما نصة الله من ان الحياة زكر وانثى ولكن هل الله نفى او حرم الحب ارجوا افهموا ان المثلية ليس شرط فها الجنس فنحن لسنا بحيوانات تسير وراء غرائزها ان المثلية اساسها الحب والراحة النفسة وليس الشذوذ الجنسى


شكرا على موقع الشطرنج وهسجل فية قريب لان لعبة بحبها جدا

تحياتى لك

غير معرف يقول...

بناء على رغبة البعض ردا على الاية الكريمة

قال الله تعالى في سورة النساء : ( وَاللاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلا (15)
قال ابن كثير رحمه الله في تفسير هذه الآية :
كان الحكم في ابتداء الإسلام أن المرأة إذا ثبت زناها بالبينة العادلة حبست في بيت فلا تمكن من الخروج منه إلى أن تموت ولهذا قال: "واللاتي يأتين الفاحشة" يعني الزنا "من نسائكم فاستشهدوا عليهن أربعة منكم فإن شهدوا فأمسكوهن في البيوت حتى يتوفاهن الموت أو يجعل الله لهن سبيلا" فالسبيل الذي جعله الله هو الناسخ لذلك. قال ابن عباس رضي الله عنه: كان الحكم كذلك حتى أنزل الله سورة النور فنسخها بالجلد أو الرجم وكذا رُوِيَ عن عكرمة وسعيد بن جبير والحسن وعطاء الخراساني وأبي صالح وقتادة وزيد بن أسلم والضحاك أنها منسوخة وهو أمر متفق عليه - قال الإمام أحمد: حدثنا محمد بن جعفر حدثنا سعيد عن قتادة عن الحسن عن حطان بن عبد الله الرقاشي عن عبادة بن الصامت قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا نزل عليه الوحي أثر عليه وكرب لذلك وتغير وجهه فأنزل الله عز وجل عليه ذات يوم فلما سرى عنه قال: "خذوا عني قد جعل الله لهن سبيلا الثيب بالثيب والبكر بالبكر الثيب جلد مائة ورجم بالحجارة والبكر جلد مائة ثم نفي سنة". وقد رواه مسلم وأصحاب السنن من طرق عن قتادة عن الحسن عن حطان عن عبادة بن الصامت عن النبي صلى الله عليه وسلم ولفظه " خذوا عني خذوا عني قد جعل الله لهن سبيلا البكر بالبكر جلد مائة وتغريب عام والثيب بالثيب جلد مائة والرجم ". قال الترمذي: هذا حديث حسن صحيح.
وقال القرطبي رحمه الله في تفسير هذه الآية :
هذه أول عقوبات الزناة ، وكان هذا في ابتداء الإسلام .. قاله ابن عباس والحسن . زاد ابن زيد: وأنهم منعوا من النكاح حتى يموتوا عقوبة لهم حين طلبوا النكاح من غير وجهه .. غير أن ذلك الحكم كان ممدودا إلى غاية .. وهي قوله عليه السلام في حديث عبادة بن الصامت: (خذوا عني خذوا عني قد جعل الله لهن سبيلا البكر بالبكر جلد مائة وتغريب عام والثيب بالثيب جلد مائة والرجم) .. وقد قال بعض العلماء : أن الأذى والتعيير باق مع الجلد ، لأنهما لا يتعارضان بل يحملان على شخص واحد . وأما الحبس فمنسوخ بإجماع .. والله أعلم .
ولإتمام الفائدة يحسن معرفة تفسير الآية التي تليها أيضا في سورة النساء وهي قوله تعالى : وَاللَّذَانِ يَأْتِيَانِهَا مِنْكُمْ فَآذُوهُمَا فَإِنْ تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَحِيمًا (16)
قال ابن كثير رحمه الله تعالى في تفسير هذه الآية :
" وقوله تعالى "واللذان يأتيانها منكم فآذوهما" أي واللذان يفعلان الفاحشة فآذوهما قال ابن عباس رضي الله عنهما وسعيد بن جبير وغيرهما : أي بالشتم والتعيير والضرب بالنعال وكان الحكم كذلك حتى نسخه الله بالجلد أو الرجم وقال عكرمة وعطاء والحسن وعبد الله بن كثير: نزلت في الرجل والمرأة إذا زنيا .. وقوله "فإن تابا وأصلحا" أي أقلعا ونزعا عما كان عليه وصلحت أعمالهما وحسنت "فأعرضوا عنهما" أي لا تعنفوهما بكلام قبيح بعد ذلك لأن التائب من الذنب كمن لا ذنب له "إن الله كان توابا رحيما" وقد ثبت في الصحيحين "إذا زنت أمة أحدكم فليجلدها الحد ولا يثرب عليها" أي لا يعيرها بما صنعت بعد الحد الذي هو كفارة لما صنعت . "

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين سيدنا محمد الهادي الامين
السلام عليكم اختي الفاضله
الحقيقه انني اتابع ومن البارحه هذه الملحمه الجداليه ولم اشا ان ارد بما لا اعلم خير علم ولذلك فمنذ البارحه وانا ابحث عن الادله والبراهين القاطعه كي ادلو بدلوي في هذا الجدال الذي لا نرتجي منه سوى الفائده والخير باذن الله تعالى
اختي الفاضله
الحقيقه انني وبعد بحث وتمحيص لم اجد فعلا اي ادله شرعيه تدين او تتحدث عن هذه القضيه المعضله وان وجدت بالحقيقه اجتهادات بعض العلماء قياسا وهو اقامه الحد بالتعزير لما فيها من مدراه وحفظ لبقاء الخلق والخليقه وهو ما نادى به الاسلام الحنيف ليحفظ تكاثر وتناسل هذه الامه الخيره باذن الله
من وجه نظري ان الفطره هي ما خلقنا الله عليه ودعانا للتمسك بفطرته لبقاء الجنس البشري والحفاظ عليه ونحن يجب علينا اتباع فطره الله في خلقه
وان كنت قد استكثرت على الاخت الفاضله صاحبه مدونه ملائكيه اسلوبها الغير صحيح في درا الفتنه كما تفضلت فالاسلام قبل كل شيء قد دعا للحريه قبل ان ينادي بها دعاه الغرب ورفع منزله الانسان بالعقل ولم يبخل عليه بالحكمه ورجاحه العقل ولكن يبدو ان الاخت الفاضله لسوء فهم منها بامور الدين وقله خبره واضطلاع قد غارت على دينها لما تعتقد انه خاطيء ومنكر ولكن يا اختي الفاضله قبل ان نتوجه بالدعوه يجب ان نتسلح بما فيه الكفايه من دلائل وبراهين شرعيه حتى لا يجد الاخرون ثغره تؤخد عليكي فاستشهدي دائما بكتاب الله وسنه نبيه الكريم صلى الله عليه وسلم ولا تدخلي في مهاترات جدليه تخرجين منها بلا فائده وتثيرين الاقاويل
كان عليك بدل ان تفعلي ما فعلتيه وان كان ظاهرا بقصد الخير والهدايه لاخواتنا كان عليك ان تخاطبي العقول بواقعيه ومنطقيه واثبات حتى لا تقعين في الشبهه
هذا هو ديننا دين التسامح والمغفره والحب دين التسامح والاخوه دين الهدى وخير من نقتدي بحسن سيرته رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم
وكلمه اوجهها للاخ الفاضل الذي اتى بدليل شرعي خاطيء يا اخواني الرجاااء منكم لا تستخدمو القران بطريقه خاطئه وتحرفوا في تفسيراته بهدف انتصارات جداليه واهيه فانت يا اخي الفاضل انما تزج بقراننا الكريم في مهاترات جداليه حتى وان كان الثمن تفسير مغلوط
رجاء لا تضعوا كتاب الله في محط كهذا المحط فهو اسمى واعلى من ان نتلاعب به وبمعانيه
انا اعلم تماما حسن مقصدك ولكن بعيدا عن القران الكريم فهذا اثم لا يغتفر الاحرى بك ان تفحص وتتمحص لنيل الفائده المرجوه جزاك الله خيرا وهدانا لما فيه حسن السبيل وغفر لنا ولكم
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

غير معرف يقول...

طلب لو سمحتي
ممكن تردي على الحديثين الشريفين
‏{‏ السحاق زنى النساء بينهن ‏}

(( اذا استحلت امتي ستا فعليهم الدمار ... ادا فيهم التلاعن و شربوا الخمور و لبسوا الحرير و اتخدوا القيان و اكتفى النساء بالنساء و الرجال بالرجال .... ))

شكرا
انتي عندك 29 سنه صح
ما علينا ردي على الاحاديث اذا تكرمتي

غير معرف يقول...

ايه ده
عايزاني اتنازل

واقتنع
ياعني الواحد يخلي بنته تتجوز بنت عمها

يرضيكي كده؟؟

والعلماء ليهم رائيين في الايه
مش ينفع نقول راي واحد
رايك في الايه صح لو كان المقصود هنا الزناه
لكن الراي الاخر بيقول الايه مش منسوخه
لان المقصود هنا السحاقيات

وفي انتظار ردك على الاحاديث ايضا


وعلى صعيد اخر

منتظرك في موقع الشطرنج بجد عالم تاني

سجلي بس وهنشوف بتعرفي تلعبي ولا لاء

غير معرف يقول...

ايه حكايه الشطرنج دي سحساوي عايز يلاعبك وعفلوس كمان
استغفرو ربكم يا جماعه الاخ عايز يلعب قمار استغفر الله العظيم ده الضلال بعينه
سيبك منه يا اختي الفاضله فانه سيجرك لحبائل الشيطان والفجور
بيتكلم بالدين والحلال والحرام وعايز يقامر
لا حول ولا قوه الا بالله احنا بقينا باخر زمن فعلا وطالت السنه المتأسلمين وتطاولت رؤوسهم فاستغفرو الله يا جماعه
اخرتها قمار لا حول ولا قوه الا بالله

غير معرف يقول...

انا اسف يا اختي الفاضله فقد تشابهت علي الاسماء انا بقصد الاخ عاشق الشهاده هو الا بيدعيك للقمار والعياذ بالله فحاذري منه اختي انما هذه محاوله منه لشيئ لا يعلم به سوى الله

غير معرف يقول...

يا جماعة بجد كفاية ارجوكم انا مش بحب اتكلم او افتى بشئ انا بنقل بس وبقول الا عندى فارجوكم بعد الرد دة غلق موضوع الدين انا مثلية وانسانة حسابى على الله فليغفر لى الله ويتولنى برحمتة

اولا حديث النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏{‏ السحاق زنى النساء بينهن ‏}‏ ،‏ اعتبر ابن حجر من الكبائر ،واتفق الفقهاء على أنه لا حد في السحاق‏;‏ لأنه ليس زنى؛‏ وإنما يجب فيه التعزير ‏ لأنه معصية.

اعتبرة الفقهاء ليس بزنى

عاشق الاسلام هو انت هتلعبنى على فلوس قمار ويحك يافتا هو انا يا ابنى خلصت من الا بيتقال لما هتجبلى تهمة جديدة قمار وسعتها بقى مفهوش دلع كلام ربنا واضح وصريح وكلام الرسول صلى الله علية وسلم واضح وصريح

كل الا نفسة يقول هيقول وبالفم المليان
اشكركم جميعا على كل الا اتقال وكل من افادنى بكلمة او بحرف

تحياتى

غير معرف يقول...

اسكتي انا بقيت امشي ورفرش اي مكان اروحه انشالله اول مره ارفرش بعدين تحولت لادمان بقيت بخش ارفرش واخرج من غير حتى مبص على الا رفرشته:)))
الله يجازي الا كان السبب

غير معرف يقول...

لانه معصيه طيب خلاص انا كده اخدت منك اللي انا عايزة

اما موضوع الاخ غريب الاطوار اللي بيقول قمار ده
ياعني احنا بنبقى على موقع نت
هاخد منك الفلوس ازاي ياعني
فيزا كارد
ده انا معرفش شكلها اساسا
انا بهزر مش اكتر اطمني هو ذنب واحد اللي ثابت عليكي مفيش غيره انتي عارفاه كويس

بس انا مش قصدي قمار ولا حمار
فعلا
ويخلق مالا تعلمون

غير معرف يقول...

عاشق الشهادة

اولا فى فرق بين الجد والهزل او بالبلدى الهزار والقفية تحكم

احنا عارفين ان لا فية قمار ولا فيزا ولا مستر

وبجد انا اسعدنى الحوار معاك حتى لو انا غلط او انت غلط او انا صح او انت صح او اختلافنا بس كان حوار محترم ينم عن شخصية محترمة ومثقفة

هدانى وهداك الله

تحياتى

غير معرف يقول...

اموت انا بالريفرش ركزى انتى بس على الريفرش هتبقى حيتنا ريفرش بس حسبى نهنج فى الاخر اصل انا قربت والله اهنج من كتر ما بقيت بعمل ريفرش

ربنا يسمحنى ويسمحك

تحياتى